Monday, December 27, 2010

Pakar: Universiti tempat 'panas' rekrut pengganas

Saya kongsikan di sini, akan diulas kemudian, insyaAllah.


Universiti di negara ini dilaporkan kini menjadi tempat militan Islam merekrut golongan muda menyertai rangkaian pengganas, dakwa beberapa pakar keselamatan.

AFP melaporkan tidak seperti negara jiran Indonesia dan Thailand, Malaysia yang bebas daripada serangan pengganas kini menjadi sarang pembiakan pengganas untuk melancarkan 'jihad' kerana kekurangan kawalan ketat oleh pihak berkuasa.

Beberapa siri tangkapan dan penahanan sepanjang tahun ini dikatakan bukti bahawa peningkatan golongan radikal yang menjadikan negara ini sebagai markas mendapatkan ahli dan tempat melancarkan serangan.



"Ancaman pengganas kepada Malaysia adalah membimbangkan kerana ada yang datang ke negara ini sebagai penuntut,” kata timbalan ketua, Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zin.

"Mereka di bawah radar supaya mereka boleh merekrut dan mewujudkan rangkaian pengganas,” kata Zamihan, antara ulama Islam yang diambil kerajaan bagi memulihkan suspek pengganas yang ditahan.

Pada Jun lalu, pihak berkuasa menghantar pulang seorang sarjana Syria yang dikaitkan dengan Al-Qaeda - Aiman Al Dakak, 45 bersama lapan lagi yang kebanyakan mereka pelajar asing dari Syria, Yemen, Nigeria dan Jordan.

Noordin Mohammed Top terror suspect JI indonesia hideoutAl Dakak memberi ceramah kepada pelajar Malaysia dan juga negara lain di kediamannya di Kuala Lumpur. Dia didakwa menyemaikan bibit ideologi 'jihad' dan menggesa pelajarnya mengebom tempat ibadat agama lain.

Bulan berikutnya, seorang jurutera - Mohamad Fadzullah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negara kerana cuba merekrut pelajar di universiti tempatan bagi menganggotai kumpulan pelampau Jemaah Islamiyah (JI).

"Di sebalik tangkapan itu, kami percaya masih ramai lagi yang terlibat dan proses memburu mereka akan berterusan,” kata Zamihan, yang diberikan kebenaran untuk mewawancara kesembilan-sembilan suspek pengganas yang ditahan itu.

jakarta terror suspects bomb"Sesetengah ahli Al-Qaeda itu ditangkap di luar negara tetapi tidak didakwa kerana kekurangan bukti atau terlepas kerana mempunyai peguam yang cekap. Jadi mereka datang ke Malaysia untuk melanjutkan pelajaran di bidang Sarjana atau PhD, tetapi pada masa yang sama sibuk merekrut mahasiswa lain menyertai rangkaian mereka.

"Selepas merekrut, sama ada pelajar tempatan ataupun luar negara yang belajar di sini, mereka akan merancang membuat serangan serantau. Ramai yang mengakui perkara ini,” katanya.

No comments: