Tuesday, December 21, 2010

DAP TERIMA NEGARA ISLAM?


Di Konvensyen Pakatan Rakyat yang ke 2, Karpal Singh menegaskan bahawa DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan akan mempertahankan perlembagaan dan segala peruntukan yang terkandung dalamnya. Peguam veteran itu menasihatkan PAS supaya jangan berulangkali mengatakan bahawa perlembagaan membolehkan penubuhan sebuah negara Islam, dan nasihatnya itu diterima baik oleh baik oleh sebahagian besar hadirin Melayu-Muslim di konvensyen tersebut. Beliau menasihatkan PAS supaya mempertahankan hak bukan Melayu untuk kebebasan beragama sepertimana parti itu membela Islam sebagai agama rasmi negara di bawah perlembagaan. (http://www.malaysiakini.com/news/151220 )

Jelas, pemimpin DAP itu menyatakan pendirian bahawa beliau menerima perlembagaan secular dengan mengekal Islam sebagai agama rasmi sebagaimana hari ini. Malah, beliau mengingatkan PAS agar tidak membangkitkan soal Negara Islam kerana itu bertentangan dengan perlembagaan. Tetapi kita boleh lihat kenyataan PAS baik melalui lidah rasmi mahupun pemimpinnya, yang seolah membuta tuli kenyataan pemimpin sekular DAP itu.

Penegasan Karpal Singh bahawa DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan sedia berbincang dengan PAS berhubung isu negara Islam, dilihat membuka satu episod baru, muafakat dalam Pakatan Rakyat. Sebelum ini, biarpun duduk sebumbung dibawah payung Pakatan Rakyat, isu negara Islam antara yang dilihat masih menjadi tembok pemisah antara PAS-DAP. Ketika dihubungi Harakahdaily hari ini, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, PAS mengalu-alukan keterbukaan DAP itu dan melihat ianya satu perkembangan sangat positif dalam Pakatan Rakyat. "Kita sangat alu-alukan kenyataan positif sebegini. Kesediaan untuk berbincang isu negara Islam ini adalah satu anjakan pemikiran besar oleh tokoh DAP itu," katanya. (http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=29931:negara-islam-karpal-tutup-mulut-umno&catid=1:utama&Itemid=50 )

Jika kita teliti, Karpal secara terus terang menyatakan pendirian DAP:
1) Menerima Islam sebagai Agama Rasmi
2) Mempertahankan perlembagaan persekutuan (yang sekular) dan peruntukan di dalamnya
3) Menasihatkan Pas jangan menyatakan tentang Negara Islam kerana ia bertentangan dengan perlembagaan persekutuan
4) Mahu perundingan tentang isu Negara Islam ini diadakan secepat mungkin.

Reaksi Pas pula:
1) TG Nik Aziz ketika ditemuramah TheMalaysianInsider mengucapkan terima kasih kepada Karpal.Tuan Ibrahim Tuan Man pula menganggap ia sebagai suatu yang positif. Susulan dari Konvensyen itu, ketua penerangan PAS ust Idris Ahmad , lebih memfokuskan kepada 100 hari untuk PR berkuasa seperti dalam Buku Jingga yang dilancarkan dan berdiam diri dengan kenyataan Karpal.
2) Lidah rasmi PAS, Harakahdaily mengeluarkan kenyataaan bahawa ahli PAS lega dengan kenyaataan tersebut dan malah kenyataan itu menutup mulut UMNO serta merupakan episod baru muafakat dalam Pakatan Rakyat.

DAP bukanlah memberi kenyataan baru tentang pendirian mereka tentang negara Islam. Malah baru saja Karpal menyatakan penolakan mereka terhadap hudud. Tetapi yang peliknya kenyataan tersebut dianggap TG Nik Aziz sebagai pandangan peribadi. DAP sememangnya dari dulu menerima Islam sebagai agama rasmi sebagai mana dalam peruntukan perlembagaan sekular. Malah ketika Dr Mahathir menyatakan Malaysia adalah negara Islam, Karpal pernah mencabar beliau untuk mewartakannya secara perundangan. Sekarang ketika PAS sanggup meredamkan cita-cita negara Islam- jarang sekali PAS bercakap tentang Negara Islam sekarang- DAP menegaskan pendirian ideologi mereka. Mereka menerima Islam sebagai agama Rasmi tetapi menolak Negara Islam. Mungkin mereka belajar dari kehilangan sokongan dari pengundi Cina satu masa dulu. Kita boleh lihat, DAP dengan kekuatan jatidiri sekularnya mempertahankan prinsip mereka, sedangkan PAS yang mendakwa memperjuangkan Islam semakin sayup menyuarakan tentang negara Islam. Apa yang biasa kita dengar sekarang, adalah cita-cita untuk menawan Putrajaya bersama Pakatan Rakyat. Malah Ketua Pemuda PAS dalam blognya dalam satu masa dulu pernah bertanya kepada pemimpin utama PAS tentang bentuk negara yang akan dibentuk dan mereka masih tidak tahu, yang penting BN perlu ditumbangkan.

Ini adalah penyimpangan dalam minhaj dakwah. Kerana yang perlu didakwahkan kepada umat adalah Islam bukan kekuasaan. Nabi melakukan thabun nusrah, menemui bani Tsaqif, bani Kindah, Bani Amir Bin Sha’shaah, hingga akhirnya pemimpin dari Yathrib sanggup menyerahkan kekuasaan kepada baginda. (Rujuk Sirah Ibnu Hisham). Ada Bani yang sanggup tetapi dengan syarat yang tidak selari dengan hukum, ditolak oleh baginda, sebagaimana syarat yang diletakkan DAP untuk bekerjasa. Sebagai parti yang dibangun oleh aqidah dan asas Islam, tidak sewajartnya PAS berdiam diri dan malah meneruskan kerjasama ini. Sepatutnya PAS bangkit menegaskan pendirian bahawa Islam adalah matlamat mereka dan negara Islam adalah method yang terutama yang mereka tidak akan berkompromi. Usahlah cuba berdolak dalik melihat kekufuran yang diperjuangkan rakan seperjuangan dalam PR.

Imam at Tirmidzi meriwayatkan dari Adi bin Hatim berkata: Aku mendatangi nabi Shallallahu saw dan di leherku ada salib emas, beliau bersabda: "Hai Adi, buanglah berhala itu darimu." Dan aku mendengar beliau membaca dalam surat Al Baraa`ah: Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah.' (At Taubah: 31) beliau bersabda: "Ingat, sesungguhnya mereka tidak menyembah mereka tapi bila mereka menghalalkan sesuatu, mereka menghalalkannya dan bila mengharamkan sesuatu, mereka mengharamkannya."

No comments: