Thursday, March 21, 2013

Dari Lelaki Untuk Lelaki....

Zaman di universiti dulu saya  pernah mengambil Penulisan Kreatif sebagai subjek ko-Q.  Ada sebuah novel yang diadaptasi dari kisah benar seorang pegawai tentera yang kematian isteri dan mempunyai anak yang masih kecil. Setelah kematian isteri, anak2nya dijaga oleh adik ipar yang belum berkahwin tetapi sudah mempunyai kekasih. Dipendekkan cerita, akhirnya pegawai tentera itu menaruh hati kepada adik iparnya atas layanan dan cara dia menjaga anak-anaknya. Adik iparnya di dalam dilemma antara kekasih hati yang berjanji untuk hidup bersama atau abang ipar yang menaruh harapan menjaga anak-anak2 saudaranya.

Siapa dia yang pilih?

Di dalam kelas kami mengada undian mengandaikan jika kami ditempat adik ipar itu. Hasilnya, semua pelajar lelaki memilih untuk berkahwin dengan kekasih. Peliknya, semua pelajar perempuan memilih untuk berkahwin dengan abang ipar. Malah di dalam novel itu, memang dia memilih berkahwin dengan abang ipar kerana terlalu sayangkan anak-anak2 saudaranya. Pada masa itu saya merasakan betapa sukarnya memahami naluri wanita. Lebih haru, saya dipilih untuk melakonkan watak sebagai pegawai tentera itu dalam pementasan yang dirancang. Apa yang terjadi tak mahu saya ceritakan di sini.

Saya bersetuju dengan apa yang dibual dengan Ustaz Felix Siauw, untuk jadi matang kita perlu berumahtangga. Setidaknya kita akan lebih memahami wanita yang bak kata Dr Fadzilah Kamsah amat berbeza dengan lelaki. Perkahwinan adalah sebuah perkongsian hidup. Islam menjelaskan tanggungjawab dan Islam juga menjelaskan tanggungjawab Islam. Tetapi bagaimana mengemudi bahtera rumah tangga Islam jelaskan dalam bentuk manifestasi ketenangan dan kebahagiaan.

Syeikh Taqiyuddin Annabhani dalam kitab Nizhamul Ijtimaei fil Islam memetik beberapa ayat2 Al Quran untuk menjelaskan perkara ini. Antaranya surah An Naba' ayat 8:

" Kami telah menjadikan kalian berpasang-pasangan"

Selain itu dalam surah Rom ayat 21:

" Di antara  tanda-tanda kekuasaanNya adalah Dia menciptakan untuk kalian isteri-isteri dari kalian sendiri supaya kalian CENDERUNG dan merasa TENTERAM kepadanya. Dia pun menjadikan antara kalian rasa belas kasih"

Memang fitrah manusia memerlukan teman hidup agar kita bersahabat dan berkasih sayang agar melahirkan rasa tenang dan bahagia. Ini manifestasi perkahwinan yang perlu kita fahami terutama sebagai suami. Bukan  kita sahaja bahagia, tetapi isteri dan keluarga juga. Terdapat kekeliruan yang lahir akibat keterlaluan menafsir dalil yang menerangkan tanggungjawab isteri mentaati suami. Ia disalahfahami dengann melihat suami umpama raja hingga si isteri terpaksa menderita kononnya untuk taat.

Antara dalil yang biasa digunakan adalah hadith nabi

Dari Abu Hurairah:“Sekiranya aku boleh menyuruh seseorang sujud kepada seseorang manusia, nescaya aku akan suruh perempuan sujud kepada suaminya.” (riwayat Imam Tirmizi,)

 “Hendaklah para isteri menunaikan kehendak suaminya sekalipun ketika berada di atas belakang unta.”

Islam menekankan betapa pentingnya seorang isteri itu perlu taat kepada suami agar kebahagiaan bersama dapat dirasa. Dalam masa yang sama Islam juga menerangkan tanggungjawab suami sebagai pemimpin, memelihara nafkah dan berbuat baik kepada isteri.

"Kaum laki-laki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (laki-laki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (laki-laki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka."(An Nisa' 34)

Dalam hadith riwayat At Tirmidzi:

"Sebaik-baik kami adalah orang yang paling baik kepada isterinya, dan aku adalah orang yang paling baik kepada isteriku" 

Rumahtangga semoga dibangun atas kesedaran tanggungjawab sebagai suami dan isteri serta manifestasi perkongsian hidup untuk mencapai rasa tenang dan bahagia. 

Suatu perkongsian yang menarik sebagai penutup. Kajian yang dibuat Universiti Perubatan Vienna menujukkan perlakuan kasih sayang seperti pelukan dan kucupan akan melegakan stress, menguatkan antibodi dan memory kesan dari hormon oxytocin. Jadi kepada yang bujang jangan tunggu lama-lama dan jadilah suami yang membahagiakan pasangan anda.





Tuesday, January 22, 2013

Entry Pertama 2013

Entry pertama di tahun 2013. Lusa cuti umum Maulidur Rasul,  Isnin depan pula Thaipusam. Mana yang ambil cuti pada Jumaat maka panjanglah cuti tu. Tapi saya bekerja pada hari Jumaat ini. Akan balik kampung sekejap je menghadiri sepupu kahwin. Selebihnya jadual dah penuh.

Sejak 2 tahun lepas tulisan saya cenderung kepada Arab Spring. Mungkin juga 2013. Boleh kata saya mengikuti perkembangan Arab Spring sejak ia bermula. Antara tulisan terawal http://www.jemaah-islam.blogspot.com/2011/02/menyingkap-makar-kufar-di-tunisia.html. Ketika ia tercetus di Tunisia pada Disember 2010, kebetulan ada sahabat-sahabat Arab yang sibuk membincang kebangkitan ini. Saya turut teruja. Menuruti perkembangannya, memang ada pelbagai sentimen yang bercampur baur. Baik di Tunisia, Algeria, Jordan, Saudi, Mesir, Yaman, Libya, Bahrain dan Syria ada yang bangkit sekadar nak tukar pemerintah, ada yang nakkan kebebasan dan demokrasi, ada yang terhimpit dengan desakan hidup dan tidak kurang yang mahukan Islam. Dari Arab Spring ini umat mula sedar mereka adalah pemilik kekuasaan, umat sudah tidak takutkan pemerintah tetapi pemerintah pula yang takut kepada umat. http://www.jemaah-islam.blogspot.com/2011/04/pendirian-saya-revolusi-yang-penuh.html

Pemikiran umat sangat dipengaruhi oleh parti politik yang menjadi sandaran. Apa yang terjadi di Yaman adalah sebuah kegagalan. Di Tunisia dan Mesir, umat menyandarkan kepercayaan mereka kepada parti politik dengan latarbelakang Ikhwanul Muslimin. Parti An Nahdhah dan FJP membawa umat kepada negara sivil demokratik, US sekali lagi berjaya. Sinar yang masih ada di Syria. Tanpa liputan media, kebangkitan yang dipimpin Hizbut Tahrir sejak 15 Mac 2011 ini membawa umat menolak segala idea dan agen barat. Para mujahidin telah bersumpah untuk menegakkan khilafah. NATO dan Russia telah menggerakkan misi tentera terbesar sejak era perang dingin, kenapa?

Mali. Sebuah negara francophone yang selama ini dibawah kuasa Perancis. Berlaku rampasan kuasa tentera kira-kira sebulan sebelum pilihanraya. Notabenanya, US mahu merampas penguasaan dari Perancis. Parang mujahidin berjaya mengambil kesempatan dan menguasai sebahagian besar Mali. Perancis kini sedang menghantar bala tentera untuk menggempur para mujahidin. Semoga Allah menurunkan tenteranya membantu para mujahidin ini dan menewaskan tentera kufar.

Kita mengharapkan khilafah dapat tertegak dalam masa yang terdekat ini. Inilah yang dakwah yang perlu disampaikan agar umar di Malaysia dan juga Indonesia peka dengan perkembangan ini. Wallahua'lam.

Tuesday, December 18, 2012

Arab Spring Pasca Serangan ke Atas Gaza

Salam buat pembaca,

Arab Spring sentiasa menarik perhatian saya. Itulah yang banyak saya coretkan di sini 2 tahun terakhir ini. Terharu dengan pengorbanan umat dan pengharapan yang besar sesuatu bisa tercipta dari kebangkitan ini. Tetapi realitinya bukan semudah itu. Umat bersatu bangkit untuk menjatuhkan pemerintah yang zalim, itu fakta yang jelas. Tetapi umat belum bersatu untuk membuat perubahan yang sebenar untuk melaksanakan Islam. Kufar barat terutama US setakat ini berjaya mengarahkan kebangkitan itu menuju apa yang mereka rencanakan, negara sivil demokratik. Apatah lagi apabila ada figur dan parti Islam yang sanggup melaksanakannya. Umat tertipu.

Saya berkesempatan berkongsi pandangan tentang kebangkitan ini Ahad lepas dalam Forum Dunia Arab Pasca Serangan Gaza di sebuah masjid di Shah Alam. Ketika media massa membawa sudut pandang yang berbeza tentang kebangkitan ini, untuk menerangkannya balik kepada umat bukanlah mudah. Mungkin klip rakaman ini boleh menjelaskan.

                                                             Pusingan Pertama

                                                                    Pusingan Kedua

Saturday, December 15, 2012

SUMPAH MUJAHIDIN DI SYRIA


Ketika US sedang berusaha menjayakan makarnya dengan National Coalition dengan melibatkan Ikhwanul Muslimin, golongan liberal, wakil puak Kurdis dan sebahagian mujahidin FSA yang tertipu, muhajidin Ansar Khilafah ini terus berjuang menegakkan Islam yang murni. Semoga Khilafah akan tertegak di bumi Sham tidak lama lagi.

Friday, December 7, 2012

Syria 2


  1. Assad dlm keadaan lemah. Liga Arab menyatakan Assad boleh jatuh bila2 masa. Ramai pemimpin tentera spt Manaf Tlass, Perdana Menteri, col riad assad (pengasas FSA) duta2  telah berpaling tadah, ramai gak yg dah terbunuh spt general, timbalan menteri pertahanan dan ketua KDN.

  1. Konflik besar sekarang samada National Coalition for Syrian Revolutionary and Armed Forces(NC) berjaya mengambil alih Syria atau tidak. BBC secara terus terang mendakwa NC ini anak yang dibidani US yg sgt susah nak dilahirkan. US masih cuba menyelesaikan konflik Syria ini dengan style ala Mesir dan Yaman, minimal intervention. Di dalam NC itu ramai golongan liberal, kurdis dan Ikhwanul Muslimin termasuk pemimpinnya AlBayoununi. Mereka masih bertelagah siapa yang nak dipilih jadi Prsiden Sementara, tetapi bagi US walau golongan mana yang naik US tetap menang. NC juga cuba mendekati FSA, sejauh mana kejayaan ana tidak tahu.

  1. Di satu pihak lagi adalah briged2 Jihad seperti Jabhah Nusrah, Briged Tauheed dan termasuk FSA.  Temuramah K.com menafikan briged2 ini mendapat bantuan peralatan tentera dari Turki dan Qatar. Jika kita baca petakan kawasan yang dikuasai  mujahidin ini kita akan lihat mereka dah menguasai kebanyakan bandar utama. HTI melaporkan pertemuan HT dengan mujahidin di Baba Amr, suatu daerah berdekatan Homs yang terjadi pertempuran yg sgt hebat. Tidak banyak berita yg dilaporkan berkenaan kejayaan mereka oleh media. Tetapi dari youtube, dan laporan2 lain kita boleh melihat kejayaan briged jihad ini.

  1. Kita boleh lihat kesan dari pengaruh HT kepada briged2 jihad ini. Antaranya mereka secara terbuka melaungkan khilafah dan negara Islam. Kenyataan yang menyebut 4 kaedah pemerintahan yang itu sebenarnya tabanni HT. Oleh itu,  sangat merbahaya bagi Amerika jika NC sekali lagi gagal dan mujahidin ini berjaya potensi khilafah di Syria adalah besar walaupun cabaran lebih besar. Wallahu a'lam.

Wednesday, November 28, 2012

Penipuan Politik

Umat Islam sering kali ditipu secara politik. Masih ingatkah kita bagaimana sebahagian umat Islam dulu pernah menyanjung Mustafa Kamal Attarturk, menganggapnya wira Islam sebenar hasil kemenangannya di Perang Gallipoli. Khalifah pula dianggap sebagai pengkhianat agen kepada British. Kebodohan ini kita bayar dengan harga yang sangat mahal, hancurnya Khilafah Islam.

Dunia Arab pernah menyanjung Gamal Abdul Naser. Dia dianggap nasionalis Arab apabila menghalau cengkaman Bristish ke atas Terusan Suez. Dia juga dianggap pejuang yang berani menentang US. Fakta terkemudian menunjukkan dia sebenarnya adalah agen US sehingga Soviet pun tertipu.

Perjuanganan Palestin juga pernah menyanjung Yasser Arafat sebagai pejuang kemerdekaan. Selepas hampir 20 tahun kemudian, barulah mereka sedar ianya satu pembohongan.

Pembohongan politik telah banyak berlaku dan masih banyak berlaku. Sedihnya, hanya selepas puluhan tahun atau lebih 50 tahun barulah maklumat ini didedahkan sebagai classified . Masa itu generasi baru yang baru nak mengerti makar politik ini. Para penganalisa politik biasanya mengetahui realiti ini, tetapi golongan cerdik pandai ini kebanyakkan meraka telah dibina sudut pandang yang selari dengan realiti ini. Maka analisa mereka menjurus pengabsahan realiti tersebut. Jika dulu golongan cerdik pandai jugalah yang paling termakan propaganda ini, hari ini maklumat telah sampai hampir disetiap rumah. Propaganda semakin meluas.

Dalam berita, ada maklumat yang benar. Ada juga maklumat yang benar tetapi suatu propaganda. Ada juga maklumat yang benar, tetapi bertujuan pengalihan fokus. Contoh terang bersuluh 9/11 benar-benar terjadi, tetapi dipenuhi dengan propaganda dan pembohongan terancang. Rakyat US sendiri ramai tidak percaya, tetapi ia berjaya mengubah senario 'keselataman' dunia dengan justifikasi mitos Al Qaeda. Ini contoh mudah, ada banyak lagi kes spesifik dan kompleks.

Saya bukanlah nak mengupas bagaimana analisa politik dibuat dengan kerangka Islam. Kerana ia memerlukan kita memahami banyak perkara. Antaranya konsep dan metodologi pengembang idealogi di dunia,  dan juga International stance berkait hubungan dan kepentingan negara superpower, negara pesaing, negara satelit, negara pengikut dan negara hamba. Kita juga perlu memahami akar permasalahan di setiap benua. Selain idealogi, perlu kita fahaman pelan jangka panjang mereka dan kemudian membaca segala taktik, strategi, pendekatan, propaganda, alat dan orang yang digunakan.

Kuliah-kuliah politik di Universiti mengajar analisa politik, tetapi apakah sudut pandangnya? Akhirnya, ia melahirkan penganalisa Islamis tetapi masih dengan sudut pandang yang keliru. Inilah yang benar-benar terjadi hari ini.

Kes serangan Zionis di Gaza, saya memang sudah bersedia dengan mereka yang akan bertentangan pendapat, anticipated.  Cuba kita lihat berita kulit yang sampai kepada masyarakat, Zionis serang Gaza.  Zionis tidak dapat bertahan dengan serangan balas Hamas, terpaksa menerima syarat genjatan senjata Hamas. Dr Morsi adalah wira baru. Bukan saja media dari kalangan umat Islam, malah media barat juga menyodorkan propaganda yang sama. Itulah yang sampai kepada umat, itulah yang dibanggakan oleh sesetengah aktivis Islam. Ia memang benar-benar terjadi, tetapi apakah itu yang direncana atau sekadar camouflage agar kita jadi suka, lalu terpedaya?

Fikir-fikirkanlah....




Monday, November 26, 2012

GENJATAN SENJATA GAZA: KONSPIRASI BUSUK AMERIKA

SERANGAN UDARA 
Zionis serang Gaza lagi. Bermula dengan serangan yang membunuh pemimpin Briged Izzudin Al Qasam, Ahmad Jabari, pada 14 Nov 2.45 ptg. Diakhiri genjatan senjata selepas 8 hari. Ini mengulangi skrip yang sama saban tahun. Begitulah seperti Operasi Cast Lead pada 2007, 2008, terbesar pada 2009 dan 2010. Malah 3 jam selepas serangan bermula, US telah menyeru genjatan lama jangka panjang. Ia mengulang skrip lama. Israel serang Gaza, pemimpin Arab merangka genjatan senjata, US mastermindnya, Israel setuju dan kemudian cabul genjatan senjata. Pada 2008, Hosni Mubarak jadi hero kononnya merangka genjatan senjata. Kali ini Dr Morsi jadi hero terkini.

Apakah genjatan senjata dan perjanjian damai penyelesian bagi yang benar bagi Palestin?
Ataukah Fatwa Qardhawi untuk boikot produk Israel penyelesaian Palestin?
Atau bantuan kemanusiaan seperti perubatan, makanan, selimut dan bantai persis mangsa tsunami dan taufan?
Atau Palestin ini memang tiada penyelesaian, hingga turun Imam Mahadi dan Nabi Isa?

JENAZAH ASSYAHID AHMAD JABARI
Disebalik Perjanjian Damai

Pelbagai siri perjanjian damai telah diadakan, kononnya bagi menyelesaikan masalah Palestin dengan mewujudkan 2 negara Palestin dan Israel. Ia sebagaimana terkandung dalam Resolusi 181 PBB pada 1948. Perjanjian Oslo, Camp David, Wadi Urubah, Sharm Al Sheikh, Doha dan sebagainya adalah perjanjian untuk memaksa umat Islam terutama pemimpin Palestin menerima penyelesian 2 negara ini. Fatah sudah lama  mengkhianati Islam, menerima perjanjian ini. Hamas walaupun menerima sanggup penerima 'penguasaan' di Gaza, tapi masih keberatan menerima pemecahan 2 negara ini. Cuma sejak terlibat dalam pilihanraya, aktiviti jihad tidak segencar dulu kecuali Briged Izzudin Al Qassam. Dan inilah perancangan tersusun US, untuk melunak Hamas melalui Morsi. InsyaAllah ia tidak akan berjaya kerana ramai di sana itu pejuang-pejuang Islam yang ikhlas.

PERSIDANGAN LIGA ARAB DI KAHERAH
Morsi sejurus serangan Gaza kali ini, memanggil persidangan tergempar Liga Arab. Sayangnya hasil dari rundingan itu Menteri Luar Qatar memberi jaminan tiada tentera negara Arab yang akan dikerahkan ke Gaza. Mereka komited untul mengatur rundingan damai ke arah genjatan senjata. Qatar memberi bantuan USD10 juta untuk rakyat Gaza dan Jordan mengumumkan bantuan kemanusiaan. Erdogan kurang menonjol kali ini. Kenyataannya" (serangan Israel) ini bukan misi mempertahankan diri, tetapi penghapusan etnik" dibidas Obama sebagai tidak membantu. Sememangnya Erdogan kurang campur tangan bagi kes Gaza kerana Turki lebih sibuk merencana penyelesaian konflik Syria. Sedangkan Briged-briged Jihad dilkaporkan sudah menguasai 65% Syria dan berjuang untuk menegakkan negara Islam.

Dr Morsi memainkan peranan besar bagi kes Gaza. Obama dilaporkan telah berbincang dengannya untuk memainkan peranan mengatur genjatan senjata. Hillary Clinton terbang terus ke Israel bertemu dengan Benjamin Netanyahu, kemudian bertemu dengan Mahmud Abad di Tebing Barat, sebelum bertemu Morsi di Kaherah. Akhirnya Dr Morsi berjaya memainkan peranan sebagai orang tengah dengan Hamas. Genjatan senjata dimeterai setelah Israel bersetuju dengan dengan isi perjanjian. Antaranya genjatan senjata jangka panjang dan dan pembukaan blockage gaza,

Kenapa Genjatan Senjata Jangka Panjang?

Sikap Hamas tidak mengiktiraf negara Zionis dan serangan roket berkala ke Israel adalah suatu ancaman kepada Zionis dan rakyatnya. Israel adalah negara kecil dengan jarak rentas sempadan hanya 40 batu nautica. Di setalahnya adalah Mesir, diutaranya adalah Syria. Kini, Israel perlu mengerahkan kekuatannya ke utara, Bukit Golan, bersedia menghadapi segala kemungkinan di Syria.

Briged Jihad Attawheed bersama FSAsemakin kuat di Syria. Asad semakin lemah. SNC telah gagal dan US telah menggantikannya dengan National Coalition for Syrian Revolutionary and Oposition Forces (NCS). Ketuanya adalah seorang Imam dari Damascus. Turki dan Qatar memainkan peranan yang besar untuk memastikan penyelesaian Syria berakhir dengan aspirasi US. Alternatif lain adalah dengan mengenengahkan Ikhwanul Muslimin. Malah, pemimpin-pemimpin IM di Syria telah secara terang-terangan akan melaksanakan  pemeritahan negara sivil, bukan negara Islam. Itu makar mereka, tetapi bagi Israel mereka perlu bersedia bagi worst case senario andai segala makar jahat itu tidak berjaya. Bagaimana jika Briged-briged jihad itu berjaya menguasai Syria, mereka ini perjuangannya adalah negara Islam dan rapat dengan Hizbut Tahrir. Hizbut Tahrir Syria juga semakin kedepan bersama umat memperjuangkan khilafah, segala kemungkinan boleh terjadi dalam keadaan begini.

Israel perlu mengarahkan lebih penumpuan tenteranya ke Bukit Golan. Ia tidak mampu berhadapa dengan dua musuh dari Gaza dan Syria dalam satu masa. US memainkan peranannya menjadikan Dr Morsi sebagai bidak perbincangan dengan Hamas. Agar Hamas lebih lunak dan tida mengambil kesempatan andai Israel menghadapi saat kritikal di Bukit Golan. Zionis memerlukan genjatan senjata jangka panjang.

Apakah Tiada Penyelesaian?

Boikot bukan penyelesaian bagi Palestin. Bantuan kemanusiaan mungkin membantu meringankan penderitaan, tetapi ia tidak menyelesaikan penjajahan Zionis di Bumi Suci Palestin. Dan dunia Arab terus mengkhianati Palestin dengan perjanjian damai dan genjatan senjata. Walhal Allah telah menunjukkan penyelesainnya bagi bumi Islam yang diserang. Firman Allah yang bermaksud:

" Dan perangilah di jalan Allah orang-orang yang memerangi kamu, dan janganlah melampaui batas. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang yang tidak melampaui batas. Dan bunuhlah mereka di mana kamu menjumpai mereka, dan usirlah mereka dari tempat mereka mengusirkamu..... " (Al Baqarah 190-191)




JIHAD DAN KHILAFAH UNTUK MENGHENTIKAN INI SEMUA

Dalam kitabnya Al Hasyiah, Ibn Abidin menyatakan fardhu ain bagi mereka yang tinggal di sekeliling wilayah yang diserang kaum kufar untuk membantu umat Islam yang diserang. Manakala fardhu kifayah bagi umat Islam yang jauh. Sayangnya realiti hari ini, semua pemimpin Arab mengkebirikan tentera-tentera mereka. Erdogan yang kononnya lantang menghentam Zionis, hanya mengutuk apabila Zionis menembak mati 4 rakyatnya dalam misi Mivi Marmara. Apatah lagi menghantar tentera. Ketika kempen presiden mesir di Dataran Tahrir Mursyidul Am Ikhwanul Muslimin, Muhammad Badie, melaungkan Jihad untuk membebaskan Palestin esok hari dan Gaza sebagai ibu kota Khilafah dan malah mengkritik genjatan senjata yang diusahakan Morsi

Sedih sekali hingga kini walau Gaza sekali lagi diserang tiada jihad kecuali genjatan senjata yang dipelopori US. Jika mereka yang kononnya memperjuangkan Islam sendiri bersikap begini, apatah lagi yang boleh diharap kepada rejim-rejim Qatar, Saudi, Jordan dan sebagainya itu. Oleh itu, kita tiada pilihan lain kecuali  menguasahakan penyelesaian ampuh, iaitu khilafah yang mana akan melancarkan jihad membebaskan Palestin. Benarlah sabda Nabi yang bermaksud"

"Imam itu umpama perisai,(umat) berperang dan berlindung (dibelakangnya)" (HR Muslim)

Monday, October 29, 2012

Nota Ringkas : Pilihanraya Presiden US

- Obama (Democrat) vs Romney (Republican)
- Democrat : liberal, kuat di negeri seperti california, miami, new york, masschusets
- Republican : konservatif, kuat di negeri2 selatan spt texas, alabama, utah. Golongan kristian dan yahudi
- kempen pilihanraya Obama: naikkan  cukai, turunkan belanja tentera, tumpuan kepada Asia (Dunia Arab), ketatkan polisi perdagangan untuk China. Ancaman terbesar: jaringan pengganas (baca: Islam).
- kempen pilhanraya Romney : turunkan cukai, naikkan belanja tentera, baiki hubungan Perancis, Britain EU, bersabahabat dengan China. Ancaman terbesar: nuklear Iran.
- Pendirian terhadap Israel : kedua2nya sependapat Israel adalah sahabat paling baik. US akan melakukan apa saja untuk menjaga keselamatan Israel dan tidak akan membenarkan mana-mana negara mengancam kestabilan Israel.
Implikasi:
- Baik Obama kekal atau Romney menang, dasar luar Amerika untuk kekal sebagai negara superpower tidak akan berubah. Walaupun Democrat lebih kedepan dengan idea-idea social movement, seperti moderate Islam, pendemokrasian Arab dsbnya, ketenteraan tetap paling utama. Begitu sebaliknya Republican.
Siapa sebenarnya yang berpengaruh menentukan dasar luar US?
- Golongan kanan, neo conservative
- Golongan inilah yang mempengaruhi dasar luar US baik Democrat atau Republican berkuasa.
- Golongan ini terdiri dari golongan ahli politik antaranya Henry M Jackson (Democrat),  Dick Cheney (Republican); Pentadbir spt Wolfowitz, Condoleeza Rice, Cohen, Perle. Ahli Akademik spt Kagan, Bernard Lewis, pemilik modal dan journalis.

Thursday, September 20, 2012

ARAB SPRING, BUNGA YANG MEKAR

Masih lagi Kebangkitan Arab. Mesir kita dah tahu skripnya, peralihan kuasa dari negara tentera kepada negara sivil demokratik( Civil Democratic Islam- Cheryl Benard- Rand Corp. ) Libya sedang mengikuti jejak Mesir, Libya National Transitional Council(NTC)  sedang buat kerja saling tak tumpah SCAF di Mesir.  Syria  pula agak mengujakan kerana umat masih menolak demokrasi. Syrian National Council (SNC) masih belum diterima dan hanya dapat bergerak di luar negara. Free Syrian Army (FSA) yang bercampur antara golongan yang ikhlas dan juga liberal, dirasakan lebih dekat dengan umat. US masih membiarkan Tentera Rejim Assad membantai rakyatnya sehingga umat terdesak menerima campurtangan mereka membina sebuah negara sivil demokratik. Bahrain pula hanya sebuah negara kecil yang amat mudah bagi US mengarahkan telunjuknya bila-bila masa.

Bagi negara No.1  seperti US, politik adalah seni tipu daya. Tiada kawan yang tetap, tiada musuh yang tetap, tetapi yang tetap hanyalah kepentingan US. Merekalah yang menaikkan rejim-rejim tersebut suatu masa dahulu, sekarang mereka menaikkan pemerintah baru atas nama demokrasi pula. Dasar penjajahan US terhadap dunia Arab tidak berubah, yang berubah hanyalah strategi dan bidak-bidaknya.

Mengikuti perkembangan Arab Spring ini menguja tetapi agak melelahkan kerana setiap agensi berita mempunyai sudut pandangnya sendiri. Setidaknya ada 3 point penting yang perlu kita faham:

1) Umat Islam di dunia Arab memang mempunyai banyak faktor untuk bangkit. Dari kezaliman pemerintah, kesempitan ekonomi hinggalah kepada faktor idealogi Islam. Cuma, kemarahan umat tidak akan meledak kecuali ada pihak yang mencetus, merancang dan memimpin kebangkitan. Di sinilah tidak boleh dinafikan peranan US, tetapi mereka sendiri tidak dapat mengawal maraknya api dari kerosin yang disimbahkan. Merekalah yang melatih social dan political media Arab untuk mengeluarkan maklumat berterusan secara pantas.

2) Untuk mengekalkan hagemoninya, US perlu menukar rejim-rejim tirani kepada negara sivil demokratik. Inilah pelan US untuk dunia Arab. Di setiap negara Arab itu, terdapat situasi dan permasalahan yang perlu ditangani dengan strategi dan bidak-bidak yang berbeza. Oleh itu, baik apa pun wajah aliran politik yang terlibat dalam demokrasi yang dicanangkan itu sebenarnya mereka telah terjebak perangkap agenda US di dunia Islam.

3) Umat sebenarnya mempunyai perasaan yang sangat besar kepada Islam dan kebencian yang meluap-luap kepada US, inilah gelombang kebangkitan yang perlu disalurkan US. Buktinya, parti-parti Islam yang memasuki pilihanraya demokrasi mendapat kemenangan yang besar berbanding parti-parti liberal dan sosialis. Umat memerlukan pimpinan dari parti politik Islam untuk memimpin mereka menegakkan Islam. Keterlibatan parti Islam dalam demokrasi dan memimpin negara sivil demokratik yang merupakan agenda US, sedikit sebanyak berjaya meredam kebangkitan itu. Sepatutnya, parti Islam menolak agenda US ini dan menerangkan kepada umat bagaimanakah kebangkitan yang sebenar kerana dalam tubuh umat Islam di dunia Arab itu telah ada keinginan yang cukup besar untuk mendirikan semula Khilafah Islam.

InsyaAllah bunga-bunga dari Arab Spring ini akan terus mekar menghiasi penjuru dunia ini dengan warna-warni keindahan Islam. Apa yang dapat saya lihat, khilafah itu memang semakin hampir!