Friday, December 24, 2010

Setenang Air di Tangki

Dari Yong Peng, Batu Pahat melalui jalan ke Segamat adalah perjalanan yang memang membosankan. Memang tiada yang menarik sepanjang laluan ini, kecuali kelapa sawit, jalan masuk ke Felda-felda, perkampungan Cina dan Pekan-pekan kecil seperti Chaah dan Labis. Jika sesuatu yang menimbulkan kelucuan adalah di sempadan Yong Peng-Segamat ada tempat bernama Desa Bertemu Jodoh. Jalannya hanya 2 lorong, agak bengkang bengkok dan beralun dilambatkan dengan lori-lori yang dipandu perlahan. Di kala malam pula tidak banyak lampu jalan, kegelapan membuatkan pemanduan memenatkan dan dirasakan lama. Tetapi inilah jalan terdekat ke Pantai Timur jika anda dari Selatan. Segamat boleh dikatakan daerah yang agak ketinggalan di negeri Johor dari segi pembangunan.

Kira-kira 13Km dari Bandar Segamat menghala ke Labis, terdapat Pekan Tenang,atau biasa disebut Tenang Stesen. Apa yang saya perasan di sana adalah Stesen Timbang JPJ, deretan kedai dan Masjid di tepi jalan. Bagi mereka yang ke Pantai Timur, ia mungkin masjid yang biasa disinggahi. Masjid yang agak luas dan mempunyai rekabentuk yang agak menarik, terletak agak tinggi ditepi jalan. Dalam sebuah seminar Jabatan Alam Sekitar, saya pernah bertemu dengan seorang Pengurus Kilang Sawit yang mengatakan kilangnya di Tenang.

Tetapi kematian ADUN Tenang, mungkin akan menyebab Tenang tidak berapa tenang buat sementara waktu. Sebelum ini PRK banyak berlaku di utara dan pantai timur semenanjung, di mana tempat-tempat yang berlaku pertembungan hebat antara BN dan PR. Ramai juga orang Johor yang tertunggu-tunggu bila pula akan berlaku PRK di sini. DUN Tenang bukanlah kawasan yang menggambarkan keadaan di Johor, ia sekadar kawasan yang tidak berapa dikenali di Peta Negeri. Masyarakatnya adalah masyarakat kampung dan Felda. Cuma pastinya kita tertanya-tanya sejauh manakah gelombang PR dah merebak ke Johor, kubu kuat BN. Pada telahan saya sendiri, tidak pelik jika beberapa kawasan yang akan jatuh kepada PR pada PRU akan datang. Tetapi andai kata BN tewas di Tenang pada PRK ini, mereka sewajarnya dikejarkan ke ICU secepat mungkin dan berharap sembuh sebelum PRU menjelang. Apa pun, keputusannya 30 Januari nanti.

No comments: