Tuesday, November 25, 2008

Sabah Negeri di Bawah Bayu

Sejak saya menulis blog, rasanya saya lebih cenderung menulis perkara yang saya anggap ada unsur ilmiah mahupun ada kaitan dengan Islam & dakwah. Tergerak kali ini untuk berkongsi trip saya kali ini atas urusan kerja ke Lahad Datu, Sabah.

Saya sampai di Sandakan dari Sepang semalam pagi. Perjalanan dari Sandakan ke Lahad Datu mengambil masa 2 jam setengah menaiki Hilux sedikit meletihkan memandangkan jaringan jalan raya yang kurang baik. Lebih menyedihkan rumah-rumah di sepanjang jalan tersebut tidak mempunyai bekalan air bersih. Kami berhenti di satu Pekan bernama Paris(glamaor nama) untuk makan tengah hari disebuah kedai mamak sebelum menyambung perjalanan semula.

Setakat ini saya sibuk dengan urusan kerja, tak sempat jalan ke mana-mana, buah tangan pun tak sempat beli. Lagi pun pergi dan balik ke tempat kerja diambil oleh pemandu syarikat. Semalam saya sempat pergi ke pasar malam dan pasaraya di belakang hotel saya menginap. Orang di sini peramah dan bersopan santun, saya tak rasa kekok rasa seperti ditempat sendiri.

Saya dah minta kenderaan untuk esok. Jadi, InsyaAllah dapatlah pusing-pusing beli apa yang patut. Mungkin ada lagi yang dapat saya kongsi sebelum balik. Maaflah gambar-gambarnya kurang jelas, saya cuma ambil guna PDA je.

-Pemandangan dari hotel saya menginap-



-Inilah Pekan Paris, sangat sederhana-
-Auliah Restoren di tengah bandar Lahad Datu, dah dua kali saya makan disini, banyak betul restoren mamak di sini-

-Pemandangan yang saya kira indah di sabah, tenang lagi mendamaikan-

-Sepanjang perjalanan dipenuhi kepala sawit-

-Dah takde gambar lain, gambar Hospital Lahad Datu pun jadilah-

-Sungai Kinabatangan-





No comments: