Thursday, November 13, 2008

Najoud Mohammed Ali: US Menangguk di Air Keruh

Mungkin belum ramai yang mendengar tentang seorang budak perempuan yaman, Najoud Muhammad Ali. Ada yang melapurkan usianya 8 tahun ada juga yang menyatakan 10 tahun. Mana yang betul saya kurang pasti. Gambar disebelah itu adalah gambar Najoud.



Najoud dikatakan telah dipaksa berkahwin dengan Faez Ali Thameur (digambar) berusia 30tahun atas paksaan keluarganya. Khabarnya bapa yang telah kehilangan pekerjaan telah memaksa ia berkahwin. Dia dikatakan telah dipukul, dipaksa melakukan hubungan seks dan sebagainya selama 2 bulan perkahwinannya.


Dia juga dilapurkan telah pergi sendiri ke mahkamah memfailkan kes ini dan terbaru dia mahkamah telah mengistiharkan perceraiannya. US telah mengambil kesempatan untuk memperbesarkan hal ini. Najoud telah diisytiharkan sebagai Woman of The Year 2008 dan anugerah telah disampaikan oleh Condoleeza Rice.
Seperti biasa, US cuba menyerang seolah hukum perkahwinan Islam yang memberi hak kepada bapa sebagai wali sebagai punca masalah ini. Kumpulan2 feminisme yang kononnya memperjuangkan emansipasi turut menuding jari ke Islam. Sekali lagi Islam diletakkan sebagai pihak tertuduh.

No comments: