Saturday, April 17, 2010

Jepun Vs Continental

Lama tak menulis. Lagi lama saya tidak menulis artikel yang ilmiah. Akhir-akhir ini kebanyakannya penulisan santai. Sibuk sangat sebenarnya. Sebelum ini saya jaga 2 plant sahaja, tetapi disebabkan manager plant lagi satu dipindahkan, saya kena acting sementara waktu. Jaga tiga plant dalam satu masa, memang bercapah otak ini, sungguh meletihkan. Jadi kepada kawan-kawan, fahamlah ye.

Saya nak ke JB sebentar lagi untuk mengambil kereta di workshop. Pergi naik bas ekspres saja, kawan saya Rashid akan ambil di bus stop. Dia dah lulus phD dengan jayanya, maka hari ni dia kena belanja saya. Dalam Islam memang dianjurkan membelanja saudara yang kita kasihi, saya pelajari dari hadith-hadith yang begitu banyak menceritakan. Antaranya, dalam hadith qudsi Allah berfirman, Kecintaan Ku pasti diperoleh oleh orang yang saling mencintai kerana Ku, saling berkumpul kerana ku, saling mengunjungi kerana Ku dan saling memberi kerana Ku. (HR Imam Malik, Ahmad dan Al Hakim). Selepas tu dia kena hantar saya ambil kereta. So, thank you bro.

Inilah payahnya pakai kereta canggih-canggih buatan Eropah, nak cari mekanik yang mahir susah dan harga spare partnya mahal. Tetapi jika anda mementingkan ergonomik dan keselesaan pemanduan, kereta Eropah menepati citarasa. Dan paling penting, harga second hand jauh lebih murah dari kereta Jepun, itu point yang sebenarnya :). Mungkin bagi mereka yang mahu mengelak riba' tetapi seperti saya tak banyak duit, kereta Eropah satu alternatif yang baik. Bukan semua kereta Eropah mahal spare partnya, ada sesetengah kereta yang lebih mudah dijaga, terutama bagi mereka yang tinggal di sekitar lembah Klang. Bagi yang berminat, nanti kita boleh cerita lanjut, mungkin ada sesuatu yang boleh dicadangkan. Walaupun dari segi maintenance ia lebih mahal, tetapi bagi long run jika dibandingkan antara kereta Jepun dan Continental, sebenarnya kereta Conti more value for your money disebabkan harga beli yang jauh lebih rendah. Tetapi in term of realibility, kereta Jepun lebih praktikal kerana kita boleh repair di mana-mana saja. Paling penting bear in mind, bukan mudah memegang Islam di akhir zaman!

Tidak lama dulu saya ada menulis pendek mengenai Musyarakah Al Mutanaqisah, satu produk perbankan Islam yang dikatakan lebih Islamik dari Bai' Bithaman Ajil. Maka adalah kawan saya yang mahir dalam sistem kedua-dua sistem ekonomi kapitalisme dan Islam, membuat kajian. Sebenarnya, konsep asal Musyarakah Al Mutanaqisah ini boleh syar'ie, tetapi aplikasi agar selari dengan undang2 Malaysia dengan menggunapakai Ba'i Al Inah pada waktu pertukaran hak milik, jelas menjadikan ia tidak syar'ie. Ulama' mazhab sepakat menyatakan bai' al inah adalah haram. Uzar pernah memetik pandangan Imam Syafie secara sekerat seolah Imam Syafie membenarkan bai' al inah. Itu style biasa ulama' perbankan Islam yang penuh dengan talfiq hukum. Pernah tak anda bayangkan bagaimana pengaturan ekonomi Islam sehingga praktik perbankan ini sebenarnya tidak diperlukan, malahan tidak wujud?

Sekarang cuba anda fikirkan...

No comments: