Tuesday, March 3, 2009

3 MAC 2009 : GENAP 85 TAHUN KHILAFAH DIHANCURKAN


HARI INI PADA 85 TAHUN YANG LALU 3 MAC 1924, BRISTISH TELAH MENGISYTIHARKAN PENGHACURAN KHILAFAH ISLAMIAH DI TURKI SECARA RASMINYA. IA ADALAH DETIK HANCURNYA NEGARA ISLAM YANG DITUBUHKAN RASULULLAH DI MADINAH DAN KEMUDIAN DITERUSKAN OLEH PARA KHALIFAH. SERUAN INI BUKAN UNTUK KITA MENYAMBUTNYA. TETAPI ADALAH UNTUK MENGINGATKAN KITA BAHAWA NEGARA KITA, IAITU NEGARA ISLAM TELAH DIHANCURKAN 85 TAHUN YANG LALU. MAKA MENJADI KEWAJIPAN BAGI KITA MENGEMBALIKANNYA KEMBALI SEBAGAIMANA YANG DITUNJUKKAN OLEH MINHAJ PERJUANGAN RASULULLAH.

MARILAH KITA BERUSAHA UNTUK MENGEMBALIKAN SEMULA SATU-SATUNYA SISTEM PEMERINTAHAN ISLAM INI. BERIKUT ADALAH DOA SEMOGA KHILAFAH KEMBALI TERTEGAK.


2 comments:

Fina said...

kita harus bersedia membumikan nilai-nilai progresif dalam kepribadian kita. Artinya, kita tidak cukup hanya terpaku pada normatifitas ayat-ayat al-Quran yang selalu kita klaim sebagai sciense source (sumber sains) yang otentik. Sejatinya kita harus mengupayakan adanya kegemilangan di bidang ilmu pengetahuan sebagaimana pernah dipraksiskan oleh qudama umat Islam.

pada dasarnya al-quran dan sunnah merupakan sumber yang dijadikan para ilmuan untuk menghasilkan formula-formula dan setiap cabang ilmu.

ini bisa kita lihat dalam setiap bangunan ilmu seperti fikih dan bahasa(nahwu dan sharf). bahkan ilmu2 kontemporer pun kalo ditelusuri seperti sosiologi sedikit banyak menjadikan al-qr'an sebagai mihwarnya. dari sisni kemajuan umat Islam tergantung terhadap pembacaan al-qur'an dan sunnah.

Khilafah Islam tidak akan tegak berdiri apabila umat ini bodoh dan para pemimpinnya korup.

Apakah ada sosok pemimpin khilah islamiyah pada zaman ini?

Kalau ada, siapakah pemimpin itu?

WUZARA said...

Salam...

Agak sedikit sukar bagi saya memahami dengan tepat apa yang cuba disampaikan oleh ukhti Fina. Mungkin disebabkan verse bahasa yang berbeza.

Apa pun sedikit buah fikir dari saya.Al Quran sebagai sumber hukum dan panduan hidup bukanlah merupakan sumber sains. Islam adalah bersumberkan wahyu sedangkan sains adalah hasil ujiian empirikal.

Rasulullah menunjukkan tatacara penegakan daulah Islam sepanjang tempoh 13 tahun dakwah baginda di Makkah. Hasilnya adalah penegakan Negara Islam di Madinah bermula tanggal 1 Hijrah. Inilah thariqah nubuwwah yang wajib dijadikkan ittiba' bagi kita.

Persoalannya adalah untuk menegakkan sistem khilafah tersebut, siapakah khalifahnya bukanlah masalah utama. Sesiapa saja yang memenuhi syarat in'iqad khalifah layak menjadi khalifah, dan calon terbaik insyaAllah adalah calon2 yang memenuhi juga syarat afdhaliah.

Suka saya tegaskan, bahawa permasalahan utamanya adalah menegakkan sistem khilafah, bukan sosok seorang khalifaf.

Usaha ini bukanlah sekadar wacana tanpa tindakan. Para pendakwah bekerja siang dan malam menyeru kepada khilafah. Jangan kita terkeliru mahukan hasil serta merta, akibatnya minhaj nubuwwah kita lupa.