Monday, June 23, 2008

Kenaikan Harga Minyak: Apakah Pandangan Islam? (Siri 1)





HARGA MINYAK NAIK: APAKAH PENYELESAIAN ISLAM? (Siri 1)

Kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang diumumkan oleh kerajaan Malaysia menimbulkan kemarahan kebanyakan rakyat. Kerana kenaikan harga minyak membawa kesan berantai(chain reaction) kepada kenaikan harga hampir semua barang dan perkhidmatan.

Ummat perlu dididik supaya bukan sekadar menuntut harga minyak di turunkan, tetapi yang penting adalah mendesak pemerintah mengurus minyak dan sumber asli lain beerdasarkan hukum Islam.

Apa kata kita kaji terlebih dahulu realiti yang menyebabkan kenaikan hargam minyak dunia. Kenaikan harga minuak dunia hari dipengaruhi oleh spekulasi yang didorong oleh 3 faktor utama:
1) Rizab Minyak dunia yang semakin berkurang
2) Polisi Pembangunan Tenaga Alternatif Amerika Syarikat
3) Strategi Syarikat Minyak Utama Dunia

1) rizab minyak dunia semakin berkurang
- Rizab minyak mentah dunia lebih 1 trillion (1,000,000,000,000) barrel (sumber: opec), 78% darinya adalah dari negara-negara opec.
- Sifar (0) telaga minyak baru yang dijumpai sejak 2003.
- Pada pengeluaran sekarang rizab minyak mentah hanya mampu bertahan selama 30-35 tahun.
- Oleh itu syarikat-syarikat minyak utama US seperti Exxon Mobil, Conoco Philip dan Chevron terus menerus mengekalkan penguasaan mereka terhadap sumber minyak walaupun ia berada di negara umat Islam yang jauh dari US.
- Penguasaan syarikat minyak US di..

  • A) Di negara-negara arab
    - Raja arab saudi abd al aziz ibn abd ar rahman al saud, menyerahkan konsesi carigali minyak yang pertama pada tahun 1923 kepada syarikat pelaburan british, eastern and general syndicate.
    - Konsesi minyak diserahkan kepada standard oil company of california (socal),pada 1932. Kemudian ditukar nama kepada arabian american oil company(aramco) ditubuhkan pada 1944. Dimiliki sepenuhnya oleh standard oil company of new jersey (later renamed exxon) and socony-vacuum (now mobil oil company) sehingga 1970. Menguasai 80% kawasan carigali minyak saudi.
    - Konsesi asal yang dibayar adalah 5000 pound setahun dan pinjaman 50000 pound.
    - Perkara yang hampir sama terjadi dinegara-negara kecil yang wujud setelah kejatuhan khilafah uthmaniah. Hampir keseluruhan minyak di kuwait, qatar, uae, bahrain dan oman dikuasai syarikat us,perancis dan british sebelum perkongsian ditandatangani.
    - Pada persidangan opec yang lepas, arab saudi menentang keras cadangan iran, venuzuela dan equador

    B) Di afrika
    - Syarikat no.1 dunia, exxon mobil adalah pengeluar minyak no.1 di afrika.
    - Menguasai minyak angola,chad, cameroon, equatorial guinea,nigeria, libya, madagascar, the republic of congo, and the nigeria-sao tome and principe joint development zone.
    n Pengeluaran minyak di nigeria berkurang 25% disebabkan peperangan dengan dengan tentera pembebasan al-niger delta (mend).

  • C) INDONESIA
    - Royal dutch shell adalah pemilik konsesi terbesar di indonesia sejak 1883 hingga sekarang. 2 telaga minyak terbesar indonesia di duri dan minas dikuasai oleh chevron sejak 1963. Telaga minyak terbaru di cebu yang belum diterokai telah diserahkan kepada exxon mobil sejak 2006. Syarikat yang mengusai minyak di Indonesia antaranya adalah Bp, chevron, cnooc, conocophillips, exxonmobil, inpex, kg, mitsubishi,nippon oil, petrochina, petronas, total, vico. Petromina hanya kuasai gas asli.

    D) MALAYIA????

    April 2008- konsesi carigali minyak di pisagan-1a diserahkan kepada shell malaysia (35%), conocophillips (east malaysia) (35%) and petronas carigali (30%).

(sumber: http://www.gulfoilandgas.com/webpro1/main/mainnews.asp?id=2642


kuala lumpur, malaysia: malaysia's national oil company said monday it has awarded three offshore exploration areas, or blocks, to partnerships led by sweden's lundin petroleum ab.
n The total financial commitment to the three blocks is expected to be a minimum us$157 million (€100 million), said petroliam nasional bhd., or petronas.
n Lundin's malaysian unit, lundin malaysia bv, will have a 35 percent share of block pm308a, located in the penyu basin off the east coast of peninsular malaysia, petronas said in a statement.
Petronas' unit, petronas carigali sdn. Bhd., will get 25 percent of the block, while japan's nippon oil exploration (peninsular malaysia) ltd. And japan energy malaysia e&p co. Will each get 20 percent.
Two other blocks — pm308b and sb303 — were awarded to lundin malaysia and petronas carigali on a 75:25 split. Lundin will operate all three blocks.
Kuala lumpur, malaysia: malaysian national oil company petronas on thursday (22 may) awarded two offshore petroleum exploration areas, or blocks, to a joint-venture led by a unit of france's total sa.
The total financial commitment to the two blocks is expected to be a minimum us$70 million, petronas said in a statement after the signing ceremony here.
Total's subsidiary, total e&p malaysia, will hold a 70% stake in blocks pm303 and pm324, located in the central part of the malay basin off the east coast of peninsular malaysia, it said.
Petronas exploration and production arm, petronas carigali, will own the remaining 30% of the blocks, which are in water depths ranging from 50 to 80 meters, it said. (ap)
Mysinchew 2008.05.23

1 comment:

Ir. hydir said...

Kerajaan mendakwa terpaksa membelanjakan hampir RM40 Billion untuk menampung subsidi bahan bakar. Ini adalah sebenarnya satu dusta ataupun, satu cubaan oleh kerajaan untuk mengelirukan rakyat Malaysia.

Hakikatnya adalah,

• Kerajaan tidak menanggung satu senpun untuk subsidi bahan bakar.
• Subsidi bahan bakar juga tidak termasuk dalam data perbelanjaan kerajaan.
• Subsidi bahan bakar sebenarnya tiada.
• Yang ada hanyalah wang yang dibelanjakan oleh kerajaan untuk subsidi tol, subsidi pengangkutan awam, subsidi bahan makanan dan lain-lain subsidi tetapi bukan untuk bahan bakar.

Menurut Laporan Perbendaharaan Negara dalam carta 4.3 Perbelanjaan Mengurus Kerajaan Persekutuan 2008, jumlah subsidi yang ditanggung Kerajaan pada tahun 2007 ialah RM12.1 billion iaitu 9.8% daripada RM124 Billion Perbelanjaan Mengurus Kerajaan. Manakala pada tahun 2008, jumlah subsidi yang diramal oleh kerajaan ialah RM10.1 Billion atau 7.9% daripada jumlah RM129 Billion peruntukan Perbelanjaan Mengurus Kerajaan yang diluluskan dalam belanjawan 2008.

Ini jelas menunjukkan bahawa perbelanjaan mengurus subsidi bahan bakar tidak pernah termasuk didalam perbelanjaan kerajaan kerana,

• Data perbelanjaan mengurus oleh Perbendaharaan menunjukkan jumlah yang lebih kecil dan tentu sekali tidak dapat menampung jumlah subsidi yang kononnya berjumlah RM40 Billion.
• Jumlah subsidi bahan bakar juga tidak termasuk di dalam data-data lain di dalam akaun kerajaan seperti yang tercatat di dalam laporan tahunan Perbendaharaan Negara.

Oleh yang demikian, dari manakah datangnya subsidi tersebut? Subsidi tersebut sebenarnya tidak pernah wujud.

Bahan bakar yang diguna untuk keperluan domestik diperolehi menerusi,

• Mekanisme tukaran minyak mentah negara.
• 400 tong minyak mentah berkualiti “Tapis Blend” iaitu minyak mentah berkualiti paling tinggi di tukar di pasaran global dengan keperluan minyak mentah dalam negara.
• Minyak mentah ini setelah diproses kepada petrol dan diesel di jual kepada rakyat pada harga yang ditentukan oleh kerajaan.
• Kerajaan memperolehi “keuntungan” bersih (kerana kerajaan tidak membelanjakan apa-apa) dari cukai yang dibayar oleh Syarikat Petroleum, Stesen-stesen minyak dan lain-lain pembekal.

untuk maklumat lanjut....sila layari... kickdefella.wordpress.com