Monday, December 12, 2011

RIBA' HUKUM YANG BOLEH DIAMBIL RINGAN?


Jumaat lepas saya menemani ibu mertua ke pasar jumaat di tengah-tengah bandar kota bharu. Teringat ada 'miss called' malam tadi yang belum dijawab, saya menelefon balik sementara menunggu mertua dan isteri berbelanja. Dari bual biasa, terkait persoalan riba'. Dia bersimpati dengan sahabat-sahabat yang telah terjerat dengan pinjaman perumahan. Apabila tersedar kesalahan, sangat susah untuk keluar dari jerat riba'. Hendak dihabiskan pembayaran cepat2 tidak mampu, hendak dijual semula untuk langsaikan hutang, jumlah interest masih lagi banyak. Dia menyatakan, kalau di negara arab mereka yang terlibat dengan riba' ini cuma golongan sekular. Statement itu betul2 mengejutkan dan menimbulkan tandatanya kepada saya.

Betulkan ke masyarakat Arab tidak mengambil riba' seperti mana rata-rata Muslim di Malaysia?

Sepanjang pemanduan balik, perkara ini bermain di kepala saya. Rasa seperti ingin menetap sementara di mana-mana negara Arab, memahami budaya mereka. Sampai di rumah, saya terus menelefon sahabat dari negara Arab. Beliau sedang menyambung Master Perakaunan. Dah lama tak menghubungi beliau, saya tanya terus persoalan ini. Dia menjawab ya. Masyarakat Arab memahami riba' sebagai suatu keharaman yang sangat besar, dan mereka tidak berani mengambilnya. Mereka memahami dosa riba itu terlalu besar, seperti bezina dengan ibu sendiri, ia suatu yang amat jelik.

Abdullah bin Hanzhalah menuturkan, bahwa Rasulullah saw. pernah bersabda: satu dirham riba yang dimakan oleh seorang laki-laki, sementara ia tahu, lebih berat (dosanya) daripada berzina dengan 36 pelacur (HR Ahmad dan ath-Thabrani).

Riba itu memiliki 73 pintu. Yang paling ringan (dosanya) adalah seperti seseorang yang mengawini ibunya. (HR al-Hakim dan al-Baihaqi).

Ibn Abbas juga menuturkan, bahwa Rasulullah saw. pernah bersabda: Satu dirham riba (dosanya) kepada Allah lebih berat daripada 36 kali berzina dengan pelacur. (Ibn Abbas berkata) dan Beliau bersabda, “Siapa saja yang dagingnya tumbuh dari yang haram maka neraka lebih layak untuknya.” (HR al-Baihaqi dan ath-Thabrani).

Masyarakat sendiri memahami perkara itu dan mereka menolak riba' termasuk mereka yang tidak Islamik. Tamsilannya di Malaysia seperti solat, orang yang tidak begitu menjaga agamanya pun tetap juga menjaga solat.

Saya tanyakan, jika dari 10 orang berapa ramai yang mengambil riba'? Anggaran yang diberi, 2 hingga 3 orang. Menurutnya, memang ramai dijumpai mereka yang sanggup hidup susah untuk mengelak riba', itu biasa. Pernah dia jumpai, sebuah apartment yang dihuni oleh 16 orang semata mereka tak mampu membeli rumah tanpa riba'. Banyak lagi yang diceritakan, membuatkan saya insaf.

Sahabat saya sendiri terkejut apabila datang ke Malaysia mendapati Muslim di sini menganggap riba' itu perkara biasa. Rata-rata orang terlibat dengan riba' untuk membeli rumah dan kenderaan, termasuk mereka yang Islamik, ustaz2, imam2 dan hatta pendakwah. Pelbagai justifikasi diberi.

Saya tanyakan pula berkenaan perbankan Islam. Jawabnya, perbankan Islam di negara Arab berkembang dengan agak perlahan di sana, dan sedang berkembang dengan sokongan dari ulama' seperti Dr Yusof Qardhawy. Tetapi secara umumnya umat masih belum boleh menerima perbaikan Islam atas dua faktor:
a) Ramai para ulama' dan para pendakwah yang menjelaskan kebathilan perbankan Islam. Selain masalah riba', banyak lagi kebathilan yang wujud dalam aqad perbankan Islam, bai' al inah antaranya. Umat mudah memahami perkara ini dan mereka yang memberi justifikasi maslahah itu masih belum dominan.
b) Pemerintah yang ada tidak begitu menyokong perbankan Islam, dan malah tidak membenarkan penggunaan nama Islam. Perbankan Islam tidak dapat promosi dan kemudahan secukupnya seperti mana perbankan konvensional menyebabkan kos perbankan Islam jauh lebih tinggi.

Hal ini membuatkan saya tersentap dan insaf. Betapa, jauhnya kita dari pengamalam Islam, hatta dalam perkara yang qathie seperti riba'. Kita mungkin maju dengan penerapan sistem kapitalisme, tetapi dalam masa yang sama mengambil ringan hukum yang qath'ie ini baik untuk menyambung pelajaran, membeli kereta, kediaman, hatta pinjaman peribadi. Ramai yang menjadikan dharurat, atau maslahah sebagai dalil qath'ie membolehkan riba', tidak lupa perbankan Islam. Maka riba' diperbolehkan, dakwa mereka.


وَأَعَلَّ اللهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّ بٰوا (البقرة: ٢٧٥(
Artinya: Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba.

“Diriwayatkan oleh Ibn Mas’ud r.a bahwa Rasulullah SAW telah melaknat pemakan riba, yang mewakilinya, saksinya dan penulisnya.” (HR. Abu Dawud dan lain-lain)

Cukuplah ia agar membuat orang-orang beriman akan dosa riba'.

3 comments:

Anonymous said...

Salam

Rancangan TV selalu memaparkan orang Islam dari Malaysialah yang kononnya paling bersopan, berdisiplin. Mungkin itu budaya kita.
Tapi kita takde budaya, kalau dah haram susah macamana pun takkan kita lakukan. Sebab tu, kita bagi 1001 macam alasan nak membolehkan riba ni. Kita sepatutnya malu.

nurespace said...

Astaghfirullah..jauhnya iman masyarakat kita berbanding mereka.
sebab tu lah Allah berfirman dalam surah al-waqiah ayat 13-14 yg bermaksud,yg berada di syurga itu hanya sebilangan kecil saja dari umat akhir zaman ni. menunjukkan bukan senang nak masuk syurga..
takpelah tak beli rumah pun...bukannya tak boleh tinggal dalam rumah,masih boleh menyewa. lgpun kalau berhutang,kita tak tahu bila kita akan meninggalkan dunia yg fana ini,nanti hutang tak settle,roh tergantung

paklah said...

Bentuk pertama “BACA DENGAN PERTANYAAN”
Pertanyaan dimulai dgn bukti nyata ayat pertama yang diwahyukan oleh Allah S.W.T kpd junjungan besar Rasullullah s.a.w kenyataan dasar dalam surat Al-Alaq ayat:1

“iqra’ bismirabbikal lazi khalaq. Bacalah Dengan Nama Tuhan yang menjadikan engkau (Surah 96, al-’Alaq:1)

Berasaskan kenyataan ayat ini maka:
Tanya: Bagaimanakah cara membacanya?
Jawab: Bacalah dgn kata:
Bismillahir rahmanir rahim (Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)
Al-Fatihah ayat:1

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 1 maka:
Tanya: Mengapa mesti berkata begitu?
Jawab: Untuk memuji Allah, tuhan kamu dgn berkata:
Alhamdulillahi rabbil ‘alamin. (Segala puji bagi Allah, Tuhan sekalian Alam)
Al-Fatihah ayat:2

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 2 maka:
Tanya: Siapakah dia Allah, tuhan sekalian Alam?
Jawab: Itulah Dia, Diri Zat yang bersifat:
Arrahmanir rahim,. (Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang)
Al-Fatihah ayat:3

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 3 maka:
Tanya: Lalu siapakah Dia yang sebenarnya, Zat yang sehebat itu?
Jawab: Dialah Raja segala raja, Raja dalam kehidupan manusia sehari-hari:
Malikiyaumiddin.. (Raja sehari-hari dalam kehidupan)
Al-Fatihah ayat:4

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 4 maka:
Tanya: Lantas bagaimana pentingnya dia kepada kita?
Jawab: Supaya kita berbakti kepada-Nya dan mendapatkan pertolongan dengan menegaskan kata:
Iyyaka na’budu wa iyyaka nasta’in. (Hanya kepada engkau kami berbakti dan hanya kepada Engkau kami meminta pertolongan)
Al-Fatihah ayat:5

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 5 maka:
Tanya: Baiklah pertolongan seperti apa yang Dia berikan kepada kita?
Jawab: Pertolongan yang paling berharga yaitu petunjuk (hidayah) dan jalan untuk kehidupan yang diajarkan-Nya dengan berkata:
Ihdinassiratal mustaqim.. (tunjukkanlah kami jalan yang lurus)
Al-Fatihah ayat:6

Berdasarkan kenyataan ayat dlm surah Al-Fatihah ayat 6 maka:
Tanya: Bagaimanakah bentuk jalan yang lurus-petunjuk yg dimaksudkan itu?
Jawab: jalan nikmat seperti yang dikurniakan orang-orang terdahulu, yaitu jalan yang di redhai-Nya serta jalan terhindarnya diri seseorang dari golongan orang-orang yang dimurkai oleh Tuhannya pada hakikat firman Allah:
Siratallazina an’amta ‘alaihim. Gairil magdubi ‘alaihim waladdalin (Jalan seumpama mereka yang Engkau berikan nikmat dan tidaklah mereka itu dari kalangan orang-orang yang dimurkai dan disesatkan)
Al-Fatihah ayat:7
Wallaahu a’lam Ya Rabbal ‘aalamin..

Perhatian:
Pertanyaan penulis kepada generasi penerus.
Berdasarkan panduan cara pertanyaan2 dibuat, apakah generasi penerus dapat merasakan bahawa susunan ayat-ayat Al-quran (surat 1, Al-Fatihah 1-7) adalah satu susunan ayat-ayat yang benar2 tersusun, rapi serta terkait erat maknanya antara satu ayat dgn ayat lainnya. Sehingga membuat manusia mudah untuk memahami al-Quran? jika dapat dirasakan hal demikian, bacalah Al-Quran, kerana ia adalah mukjizat agung dari Tuhan semesta alam…

*** petikan dari Al Fathun Nawa – Dr. Halo-N

http://al-fathunnawa.blogspot.com