Monday, August 9, 2010

NOH OMAR MENDAKWAHI PAS?

Noh Omar mencabar PAS desak menutup pusat hiburan di Selangor sempena Ramadhan.http://www.malaysiakini.com/news/139535 .Suatu lagi serangan UMNO kepada PAS, tetapi serangan yang bercampur hak dan bathil. Yang haknya adalah segala pusat maksiat memang haram wujud. Tetapi yang bathilnya bukan pada bulan Ramadhan saja. Yang lebih kelakar lagi, UMNO sendiri memang bapa segala maksiat di Malaysia, tiba-tiba pandai menegur orang lain berbuat maksiat.

Situasi yang hampir sana berlaku di tempat saya. Seorang UMNO menghentam seorang aktivis PAS kerana menjadi salesman kereta dan terlibat dalam riba'. Hentaman terbuka untuk melepaskan geram dan kebencian. Riba' sememangnya keharamannya qathie', barangsiapa menafikan nescaya jatuh murtad. Tetapi pemuda UMNO itu sendiri terlibat juga dengan riba', walaupun bukan sebagai pemakan tetapi sebagai penyuap riba. Dalam sepotong hadith, nabi melaknat baik pemakan dan pemberi riba'. Memang menyedihkan, apabila seorang aktivis gerakan Islam tanpa rasa bersalah terlibat dengan riba', malahan perkara seumpama ini berlaku di mana-mana. Dakwah yang dijalankan lebih bersifat menyokong gerakan Islam dan bukannya mengutamakan hukum Islam.

Di peringkat Nasional itu yang berlaku, di peringkat bawahan ini yang berlaku. UMNO memanglah sekular. Mereka menolak hukum Allah dan beriman kepada hukum Lord Reid. PAS sayangnya sebagai parti yang memperjuangkan Islam, semakin hari semakin longgar dalam menjaga hukum Islam. Dahulu, pejuang-pejuang PAS itu orang yang benar-benar ikhlas dan berhati menjaga hukum syara'. Sayangnya sejak tahun 1990an, idea-idea moderat dan toleransi semakin merambat. Jika dahulu mereka mengharamkan kerjasama dengan parti kufur, lantang menyuarakan hudud, tegas dalam hukum Islam, nampaknya akibat persekongkolan dengan parti kufur, baik PKR dan DAP, terlalu banyak hukum yang dikorbankan.

Rasulullah telah menunjukkan kepada kita minhaj kenabian dalam menegakkan kehidupan Islam. Minhaj yang tidak memerlukan kita berkompromi dengan hukum kufur, bersekongkol dengan parti kufur atau berbasi-basi tentang kewajipan dan keharaman. Maka, kembalilah kepada minhaj ini. Teguran ini datang dari sahabat seperjuangan dan saudara seIslam yang mendambakan agar kita sama-sama berjuang di jalan yang benar menegakkan kembali kehidupan Islam dengan mendirikan khilafah Islam.

MARHABAN YA RAMADHAN

No comments: