Thursday, June 24, 2010

Kita Orang Islam, bukan Wahhabi, bukan lainnya...


Perseteruan ratusan tahun antara tok guru, disambung anak murid demi anak murid,akhirnya berdentum kembali diabad ke 21 di Semenanjung Tanah Melayu ini. Jika dahulu, pergeseran ini berlaku antara golongan yang disebut Kaum Tua dan Kaum Muda. Hari ini, pergeseran semakin parah. Takut sebenarnya membaca statement2 yang dikeluarkan baik golongan yang dituduh Wahhabi mahupun menuduhnya. Polemik sesat menyesatkan sampai mengkafir adalah, umpama mainan lidah bagi sesetengah bagi mereka. Kali ini kita dikejutkan dengan tuduhan Zamihan Mat Zin yang memperjuangkan fahaman Ahbash ke atas Dr Asri dan Haji Hadi yang dilabel Wahhabi.

Saya sebenarnya tidak sanggup nak mengupas perseteruan sesama Islam, baik antara Sunni-Syiah, atau di dalam Sunni sendiri baik yang mendakwa Ahlus Sunnah(AsSya'irah) mahupun yang mendakwa Salafi(yang dituduh Wahhabi). Masing-masing mendakwa merekalah firqah najihah(firqah yang selamat), selain dari mereka sesat. Dalam sedih dan kesal dengan apa yang berlaku, mendorong saya mencoretkan sesuatu di sini. Bukan untuk menyingkap sejarah,bukan untuk menghurai apatah lagi menyatakan siapa betul atau siapa salah. Tetapi, agar anak-anak orang Islam ini saling menjalinkan mahabbah, cukuplah.

Tolonglah wahai saudara seIslamku, buanglah jauh-jauh fanatisme ini. Usah dilayan pihak yang tidak henti-henti menyalakan api permusuhan. Sesungguhnya ia hanya menjebakkan kita kepada debat yang sia-sia dan ketaksuban yang tiada kesudahan. Ia terlalu menyedihkan menyaksikan jika inilah yang selama ini kalian perjuangkan. Sedarlah, betapa ramai umat Islam yang begitu sedih - sangat sedih- dengan pergaduhan ini amat menyesakkan ini.

Sekadar inilah yang mampu saya coretkan dalam kesedihan yang amat.

1 comment:

Anonymous said...

lagi satu rupanya keluhan seberat Himalaya... :D

kita orang islam, bukan HT, bukan pas, bukan lainnya.....