Monday, March 21, 2011

SECUBIT DARI WACANA TEORI KEBANGKITAN ISLAM DI MALAYSIA: SEMPENA REVOLUSI TIMUR TENGAH

Khamis lepas saya berkesempatan ke sebuah wacana di UIA PJ. Menariknya ia menampilkan empat gerakan Islam di Malaysia iaitu ABIM, IKRAM, PAS dan Hizbut Tahrir(HT).

Pembentang pertama, Saudara Julfithri, dari ABIM menekankan peranan NGO sebagai third force kepada check and balance antara kerajaan dan pembangkang. Beliau tidak melihat kebangkitan sebegitu akan berlaku di Malaysia memandangkan keadaan ekonomi Malaysia tidak seteruk negara-negara Arab tersebut.

Pembentang kedua, Prof Dr Sharifudin, dari HT menyatakan revolusi yang berlaku di Arab bukanlah perubahan sebenar yang kita mahukan kerana keputusannya dipengaruhi oleh Barat. Beliau menjelaskan perubahan yang sebenar apabila umat mampu membezakan antara Islam dengan bukan Islam.

Pembentang ketiga,Saudara Subki Yusof, dari PAS menegaskan bahawa PAS masih yakin dengan jalan demokrasi berbanding pendekatan revolusi memandangkan kesesuaian di Malaysia.

Pembentang keempat, Dr Hafidzi, dari IKRAM menganggap pendirian Ikhwanul Muslimin untuk tidak turut secara langsung tetapi memberi sokongan kepada calon lain menggambarkan kematangan politik. Ia selari dengan khutbah Dr Yusof Qaradhawy di Dataran Tahrir yang menyatakan memberikan kebebasan kepada rakyat adalah lebih utama dari penerapan hukum syara'.

Suasana menjadi hangat pada sesi soal jawab. Penanya pertama, mempersoalkan kenapa hanya PAS sahaja yang menonjol di Malaysia sedangkan 3 jamaah lain kurang dikenali terutama di luar banda. Selain ity, antara persoalan yang dibangkitkan adalah berkenaan bentuk perubahan dan demokrasi. Ada seorang anak muda yang bertanya bahawa dia kebingungan tentang hukum demokrasi. Saya agak terkejut, apabila seorang pakcik bangun dan mengkritik betapa sedihnya jika PAS dan IKRAM tidak dapat melihat tipudaya demokrasi. Dia adalah seorang yang mengajukan soalan bertalu-talu kepada saya berkenaan demokrasi semasa sebuah seminar di Shah Alam 2,3 bulan lepas. Hari ini persepsinya sama sekali berbeza.

Kemudian ada seorang yang bangun dan mengajukan kepada wakil PAS dan HT, apakah bentuk negara Islam yang akan dijalankan jika berkuasa penuh. Saya agak terkejut dengan soalan ini tetapi agak teruja untuk mendengar jawapan PAS sambil memandang riak wajah Sdr Subki. Beliau agak teragak-agak untuk menjawab soalan tersebut. Penanya dan beberapa audien mengulangi dan menjelaskan soalan berikut sehingga saya pun turut tolong menjelaskannya. Beliau tidak menjawab soalan itu, cuma katanya masih seperti sekarang ada PM dan TPM sehingga dapat kuasa penuh. Dr Sharifudin dari HT pula menjelaskan struktur kenegaraan yang akan diterapkan HT adalah khilafah sebagai yang dijelaskan oleh Dustur Muqaddimah dan Struktur Negara Islam yang dikeluarkan oleh HT.

Saya sendiri berkesempatan memberikan pandangan dan persoalan menyentuh isu di Tunisia, Algeria dan Mesir. Saya sorotkan kebangkitan seumpama ini telah berlaku sekian kali di negara-negara tersebut tetapi akhirnya keadaan yang serupa berlaku. Saya meminta dijelaskan apakah peranan yang sepatutnya dimainkan oleh gerakan Islam agar umat Islam tidak terus ditipu.

Saya dapati keterbukaan panelis dalam menangani wacana sebegini terutama soalan-soalan sensasi dari para audien adalah sangat penting. Segala perbezaan pandangan sewajarnya disalur dan dijawab secara ilmiah bagi mengelakkan suasana tegang. Tahniah kepada Syubban PUM dan Youth Centre for Political Education(YCPE) dan semua yang terlibat.

9 comments:

Anonymous said...

Subki latif memang tak jawab pun soalan bentuk negara Islam tu.

WUZARA said...

Salam...

Subki Latif tu penulis, ini Subki Yusof.

asy8 said...

salam...

"SECUBIT" JE KE LAPORANNYA?
=)

mana nak dapat rakaman wacana ni?

WUZARA said...

salam asy8,
ada yang rakam tapi saya tahu tahu pihak mana. kalau ada menarik juga untung dikongsi.

IA said...

http://www.facebook.com/video/video.php?v=107536335994772&comments

http://www.facebook.com/video/video.php?v=107579552657117&comments

p.s: syukran utk perkongsian!

Anonymous said...

video dari IA itu adakah dari majlis wacana yg wuzara maksudkan?....tak aci la sebab pandangan HT saja yg dia siarkan.

Saya suka majlis seperti ini, diatur atas hasrat utk menggapai kejernihan serta kesatuan dalam perjalanan perjuangan dan dakwah gerakan2 islam. Ia tidak untuk menunjuk2 gerakan islam mana paling benar, paling baik atau utk memenangkan gerakan Islam lain ke atas yang lainnya....maka jiwa ahli panel kena 'besar' supaya boleh turut 'membesarkan' jiwa audience yg menikmatinya.

mana saya boleh dapat 'keseluruhan' video ini yg memuatkan pandangan keseluruhan panel?, itu lebih adil utk saya buat penilaian.

Anonymous said...

Sdr Subki dari PAS agak emosional terutama menjawab persoalan hadirin yang berkaitan demokrasi dan bentuk negara. Sampai lepas wacana pun dia masih tak puas hati.
Wuzara, cayalah ko punya komen. next time ko jelah naik atas, kih kih...

WUZARA said...

Salam...

IA: Zkk atas perkongsian.

Anonym1 : Mungkin video lengkap tu ada, tapi saya pun tak tahu pada siapa. Bagus juga kalau dapat dikongsikan.

Anonym2: Saya budak baru belajar.

Unknown said...

Ad Daulatul Islamiyah Melayu
Khilafah Islam Akhir Zaman

Kami mengundang Kaum Mukminin-Mukminat
Dari seluruh Dunia untuk bergabung bersama kami
Menjadi Tentara Islam The Man from The East of Imam Mahdi
as A New World Religion Bangsa Islam Akhir Zaman.

Kunjungi Undangan kami
di http://dimalayo.co.de