Friday, October 15, 2010

BAJET ROSMAH: ANTARA NAJIB, NASARUDIN DAN TAN SENG GIAW


Bajet 2011 dibentang hari ini. Pada tahun lepas saya telah mengupas secara ringkas fiqh perbendaharaan Islam (Fiqh Amwal) yang berkaitan dengan sumber pendapatan dan perbelanjaan negara. http://jemaah-islam.blogspot.com/2009/10/bajet-2010-apakah-pandangan-islam.html

Najib menafikan ia adalah bajet pilihanraya. Tetapi YB Salahudin Ayub dari PAS, tetap mengulasnya sebagai bajet pilihanraya. Malah beliau mencabar kerajaan agar mempercepatkan pilihanraya. Ustaz Salahudin Mat Isa pula mengulas ada yang baik dan yang kurang setuju dengan bajet kali ini. Beliau memuji peruntukan yang diberikan kepada industri perbankan dan kewangan Islam. Manakala Tan Seng Giaw juga bersetuju dengan sebagian tetapi mengkritik kerana peruntukan yang kurang diberikan kepada SPRM.

Tidak ada seorang pun dari mereka yang memberi pandangan hukum Islam berkenaan bajet. Baik si Islam dan si kafir, pemikiran bajet mereka masih bersumber dari chancellor of Exchequer .

3 comments:

no bajet said...

salam,

we can think globally, but obviously we have to work locally...

tak de yg bermakna dan istimewa ttg bajet kali ni kecuali satu yg saya 'terpaksa' puji...cuti bersalin dinaikkan kepada 90 hari....satu 'suntikan' utk muslimat bersalin kerap-kerap sikit dan menambahkan pengundi.... :D najib memang prihatin dgn wanita.

lagi satu....berita baik utk 'wanita Malaysia' kerana PM kita juga turut prihatin dgn pakaian dalam mereka bila mengumumkan Penghapusan cukai barangan seperti barangan wanita termasuk seluar dalam dan bra....hehehe....apo la yg najib pikirkan....Rosmoh je yang di beli barangan dalamnya kat bukit bintang atau Sogo, org kampung beli kat pasar malam jer...Memang Bajet RM(Rosmah Mansur) sungguh..

wuzara said...

Itu sekadar nombor-nombor yang berubah setiap kali bajet dibentangkan. Tetapi hukum kufur yang mendasarinya tetap sama, itu yang perlu diperjelaskan kepada umat.

no bajet said...

betol tu...bajet UMNO depa pusing nombor je, rakyat kena tipu kering je.. peruntukkan cuti bersalin 90 hari dalam perkiraan peruntukan cuti 300 hari. tolak campur dia konar kut tu jugak. kalau dulu 60 dapat 5 anak sepanjang perkhidmatan , tapi kalau 90 ni untuk tiga orang je.... kelabu asap sungguh la najib 'goreng' rakyat jelata.....termasuk yg lucu ni isu kenaikan elaun imam masjid...pi mai pi mai dok tang tu gak.. apo laa