Begitulah juga kes larangan pemakaian purdah di Al-Azhar oleh Syeikhul Azhar, Muhammad Sayyid Thanthawi. Sebagai pentadbir, beliau mempunyai hak untuk memastikan tiada pihak mengambil kesempatan dengan memakai purdah. Pelbagai uslub boleh digunakan untuk memastikan purdah boleh dipakai dan tiada pihak yang menyalahgunakannya. Kerana purdah, ia adalah pakaian khas untuk para isteri nabi. Dan ulama' berbeza pandangan pemakaiannya terhadap muslimah. Walaupun pandangan yang rajih adalah muslimah(selain isteri nabi) tidak wajib memakai purdah, pandangan yang mewajibkan purdah masih lagi ikhtilaf yang syar'ie.

Saya tambah kecewa, apabila TG Nik Aziz pun seolah tidak memahami perkara ini adalah ikhtilaf. Tetapi perkara yang jelas dari hukum sesat lagi kufur DEMOKRASI itu pula yang beliau perjuangkan. Apakah purdah bukan ikhtilaf syar'ie tetapi demokrasi tuan guru anggap perkara yang rajih dalam hukum syara'? Sungguh mengelirukan!
No comments:
Post a Comment