Saya kongsikan di sini, akan diulas kemudian, insyaAllah.
Universiti di negara ini dilaporkan kini menjadi tempat militan Islam merekrut golongan muda menyertai rangkaian pengganas, dakwa beberapa pakar keselamatan.
AFP melaporkan tidak seperti negara jiran Indonesia dan Thailand, Malaysia yang bebas daripada serangan pengganas kini menjadi sarang pembiakan pengganas untuk melancarkan 'jihad' kerana kekurangan kawalan ketat oleh pihak berkuasa.
Beberapa siri tangkapan dan penahanan sepanjang tahun ini dikatakan bukti bahawa peningkatan golongan radikal yang menjadikan negara ini sebagai markas mendapatkan ahli dan tempat melancarkan serangan.
"Ancaman pengganas kepada Malaysia adalah membimbangkan kerana ada yang datang ke negara ini sebagai penuntut,” kata timbalan ketua, Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zin.
"Mereka di bawah radar supaya mereka boleh merekrut dan mewujudkan rangkaian pengganas,” kata Zamihan, antara ulama Islam yang diambil kerajaan bagi memulihkan suspek pengganas yang ditahan.
Pada Jun lalu, pihak berkuasa menghantar pulang seorang sarjana Syria yang dikaitkan dengan Al-Qaeda - Aiman Al Dakak, 45 bersama lapan lagi yang kebanyakan mereka pelajar asing dari Syria, Yemen, Nigeria dan Jordan.
Noordin Mohammed Top terror suspect JI indonesia hideoutAl Dakak memberi ceramah kepada pelajar Malaysia dan juga negara lain di kediamannya di Kuala Lumpur. Dia didakwa menyemaikan bibit ideologi 'jihad' dan menggesa pelajarnya mengebom tempat ibadat agama lain.
Bulan berikutnya, seorang jurutera - Mohamad Fadzullah ditahan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negara kerana cuba merekrut pelajar di universiti tempatan bagi menganggotai kumpulan pelampau Jemaah Islamiyah (JI).
"Di sebalik tangkapan itu, kami percaya masih ramai lagi yang terlibat dan proses memburu mereka akan berterusan,” kata Zamihan, yang diberikan kebenaran untuk mewawancara kesembilan-sembilan suspek pengganas yang ditahan itu.
jakarta terror suspects bomb"Sesetengah ahli Al-Qaeda itu ditangkap di luar negara tetapi tidak didakwa kerana kekurangan bukti atau terlepas kerana mempunyai peguam yang cekap. Jadi mereka datang ke Malaysia untuk melanjutkan pelajaran di bidang Sarjana atau PhD, tetapi pada masa yang sama sibuk merekrut mahasiswa lain menyertai rangkaian mereka.
"Selepas merekrut, sama ada pelajar tempatan ataupun luar negara yang belajar di sini, mereka akan merancang membuat serangan serantau. Ramai yang mengakui perkara ini,” katanya.
Monday, December 27, 2010
Sunday, December 26, 2010
SANDIWARA AKP DAN ISRAEL; PENGKHIANATAN KEPADA PALESTIN
Al Quds Tidak Akan Dibebaskan Hanya Dengan Retorik Kosong.
Pada 30 Mei 2010, enam kapal kargo yang membawa 663 orang awam telah berlepas keGaza. Tujuan mereka adalah untuk memecahkan sekatan Israel-Mesir yang telah melumpuhkan penduduk Gaza, dengan membawa bekalan perubatan, bahan pembinaan dan bantuan lainnya. Angkatan Pertahanan Israel telah menyerang kapal terbesar dari armada bantuan itu, iaitu MV Mavi Marmara di perairan antarabangsa. Sembilan aktivis – semuanya beragama Islam yang tidak bersalah dari Turki – telah syahid ditembak oleh komando Israel dan puluhan lainnya telah terluka. Reaksi dari Turki adalah memanggil pulang duta besarnya dari Tel Aviv dan menghentikan latihan tentera bersama Israel. Ahmet Davutoglu, Menteri Luar Negeri Turki, dalam kenyataannya kepada harian Hurriyet Turki, “Israel mempunyai tiga pilihan: Mereka samada meminta maaf atau menerima penyiasatan bebas antarabangsa dan keputusannya. Jika tidak, hubungan diplomatik kami akan diputuskan ..”
Menggunakan Palestin untuk keuntungan politik.
Telah diketahui umum bahawa penderitaan kaum muslimin yang tinggal di Palestin adalah sesuatu yang dekat di hati umat Islam. Penguasa Muslim saat ini tanpa perasaan malu telah menggunakan isu penjajahan Israel sebagai cara untuk mencari keuntungan politik dari umat Islam. Sebagai contoh, Saddam Hussein telah melancarkan peluru berpandu SCUD ke Israel semasa Perang Teluk pada tahun 1991. Kerosakan darinya sangat sedikit tetapi ia merupakan salah satu usaha Saddam untuk meningkatkan sokongan dari umat Islam. Begitu juga, kerajaan Turki, dipimpin oleh AKP, telah menggunakan isu flotila bantuan kemanusian ini untuk mengelakkannya kehilangan lebih banyak sokongan dari pangkalan kuasa politiknya di Turki.
Sejak bulan Mac tahun lalu, AKP telah kehilangan kredibilitinya di kalangan rakyat atas 3 sebab utama:
1. Dengan memburuknya ekonomi yang bermula pada bulan Oktober 2008, Erdogan dengan bersungguh-sungguh meyakinkan rakyat Turki bahawa krisis ekonomi sudah melepasi negara itu. Seiring berlalunya waktu, rakyat tidak melihat sebarang pemulihan ekonomi apapun – bahkan keadaan mereka bertambah buruk.
2. Kegagalan untuk mengembalikan hak-hak umat Islam (iaitu kebebasan untuk memakai tudung di institusi awam) telah meletakkan AKP dalam dilema strategik dalam negeri kerana belum lagi mampu menunaikan janji-janji yang pernah dibuat kepada penyokongnya di peringkat akar umbi.
3. Kegagalan Turki untuk diterima sebagai ahli Kesatuan Eropah.
Dengan ancaman yang boleh menyebabkan ia terpinggir atau dianggap tidak layak memerintah negara itu, AKP sangat memerlukan sesuatu yang mampu memperbaiki masa depan politiknya.
Pada tarikh 28 Januari tahun ini, ketika sebuah NGO Turki yang berdaftar, IHH (Insan Hak ve Hürriyetleri ve Yardım Insani Vakfı), bersama Gerakan Bebas Gaza ( Free Gaza Movement) mengumumkan rancangan mereka untuk menghantar kapal yang penuh bantuan ke Gaza, pengumuman mereka ini dibuat dengan pengetahuan dan sokongan daripada kerajaan Turki kerana MV Mavi Marmara adalah kapal yang dibeli daripada salah sebuah syarikat yang ditubuhkan oleh kerajaan – IDO Istanbul Fast Ferries Co Inc. Lebih-lebih lagi, mereka telah memulakan pelayaran dari pelabuhan Haydarpaşa Istanbul, dengan persetujuan penuh dari pihak berkuasa Turki.
Setelah insiden yang mengerikan itu di mana 9 orang Islam terkorban dan puluhan yang lainnya terluka oleh serangan komando Israel, kenyataan keras telah dibuat oleh pegawai kerajaan Turki termasuk:
• Presiden Erdogan menyebut insiden itu sebagai “peristiwa berdarah pembunuhan beramai-ramai” dan bahawa serangan itu, “Layak untuk menerima segala jenis kutukan”.
• Pegawai Kementerian Luar Negeri Turki menyatakan bahawa serangan itu boleh mengakibatkan “kerosakan yang tidak boleh diperbaiki” kepada hubungan mereka dengan Israel.
• Zafer Caglayan, Menteri Perdagangan Luar Negeri dan seorang ahli AKP menyatakan, “Sikap tidak berperikemanusiaan dan keganasan negara yang dilakukan oleh Israel boleh menyebabkan jatuhnya angka perdagangan, tidak kira setinggi mana ianya.”
• Ahmet Davutoglu, Menteri Hubungan Luar Negeri Turki memberikan ultimatum kepada Israel untuk meminta maaf, menerima penyiasatan bebas atau menerima akibat dari terputusnya hubungan diplomatik antara Turki dan Israel.
Adalah sangat jelas bahawa tidak satu pun dari ancaman-ancaman ini terlaksana, ia disebabkan dua alasan. Pertama, kita melihat kenyataan yang sama telah dibuat oleh Erdogan di Persidangan Davos selepas pembunuhan beramai-ramai rakyat Gaza pada 2008-2009 ketika itu beliau berkata kepada Presiden Israel Shimon Peres, “Suara anda adalah lantang dan saya tahu itu kerana perasaan bersalah. Apabila ia berkaitan pembunuhan, anda tahu dengan baik cara bagaimana membunuh. Saya tahu betul bagaimana anda menembak dan membunuh kanak-kanak di pantai . Anda mempunyai perdana menteri yang telah mengatakan mereka merasa sangat bahagia saat mereka memasuki Palestin dengan berkereta kebal. ” Erdogan juga mengecam para hadirin yang bertepuk tangan selepas pidato Peres dengan berkata, “Saya juga mengutuk mereka yang bertepuk tangan atas kekejaman ini saya percaya bahawa bertepuk tangan kepada orang-orang yang membunuh kanak-kanak adalah satu jenayah terhadap kemanusiaan ..” Tidak ada satu pun dari kecaman ini terwujud dalam bentuk sebarang tindakan.
Kedua, kita melihat Kerajaan Turki telah secara aktif terlibat dalam hubungan strategik dengan Israel termasuk:
1. Pesawat terbang tanpa awak – Reuters melaporkan bahawa Menteri Pertahanan Vecdi Gönül menyatakan bahawa, “krisis diplomatik dengan Israel selepas negara Yahudi itu menyerang sebuah konvoi bantuan yang disokong oleh Turki tidak akan menjejaskan rancangan penghantaran ‘Heron’ pesawat terbang tanpa awak buatan Israel ke Turki”
2. Minyak – Sebuah projek saluran paip utama antara Turki dan Israel, yang dikenali sebagai MedStream, sedang berlangsung. Saluran paip itu, apabila terealisasi, akan menyalurkan minyak, gas petroleum cecair dan tenaga elektrik dari pelabuhan Mediterranean Turki Ceyhan ke Israel selatan dan dari sana ke India.
3. Tanah – Tanah yang baru-baru ini telah dibersihkan dari periuk api di antara sempadan Turki-Syria sedang dijual kepada salah sebuah syarikat Israel.
4. Perdagangan – Perdagangan antara Turki dan Israel adalah $ 1.4 bilion pada tahun 2002 apabila AKP berkuasa, dan sejak itu melonjak kepada $ 3.3 bilion pada tahun 2008 – iaitu peningkatan sebanyak 134%.
Pada tarikh 30 Jun – hanya selepas sebulan setelah apa yang disebut Erdogan sebagai ”pembunuhan berdarah” – Menteri Perdagangan dan Industri Israel Benjamin Ben-Eliezer telah bertemu Ahmet Davutoglu di Brussels. Pertemuan ini hanya menyokong fakta bahawa AKP sebenarnya tidak bersungguh-sungguh untuk melaksanakan salah satu pun dari ancaman kosongnya kerana ia tidak lebih daripada usaha populis untuk mengembalikan semula sokongan orang Islam.
AKP: kebangkitan Uthmaniyah atau oportunisme politik?
Beberapa media telah berusaha selama bertahun-tahun untuk menggambarkan kerajaan AKP mempunyai kemiripan dengan Khilafah Uthmaniyah. Lebih khusus lagi, merupakan langkah Turki untuk menguatkan lagi hubungannya dengan negara-negara orang Islam dan setelah berbicara menentang keganasan di Gaza pada 2008-2009 telah memberikan Presiden Erdogan gelaran “Sultan Erdogan” – mirip dengan panggilan Sultan yang diberikan kepada para Khalifah semasa pemerintahan Khilafah Uthmaniyah dahulu. Mari kita lihat bagaimana Muslim yang memerlukan pertolongan dibantu oleh Khilafah Uthmaniyah:
Aceh: Pada awal tahun 1500, Portugis telah menyerang Aceh – kecil tetapi mempunyai kedudukan yang strategik dan terletak di Indonesia. Pada tahun 1547 utusan dari Aceh yang awal menemui Khilafah Uthmaniyah untuk meminta bantuan senjata dan sokongan ketenteraan. Sultan Selim II mengutus sepucuk surat ke Aceh, menegaskan bahawa ia adalah tugas Khalifah untuk menerima permintaan dari para penguasa muslim ketika mereka memerlukan bantuan dalam melawan penjajah. Baginda menyebutkan bagaimana baginda akan menghantar armada dan tenteranya mempunyai tanggunjawab untuk mengusir penceroboh Portugis. sikap hangat Sultan Selim II terhadap penduduk Aceh selanjutnya terserlah apabila baginda memerintahkan kepada gabenor-gabenornya untuk membantu duta besar dan semua utusan Aceh dengan apa cara yang mungkin, tanpa perlu melaporkannya kepada kerajaan pusat.
Algeria: Setelah Algeria membebaskan diri dari penjajahan Sepanyol pada 1517, mereka telah bergabung semula dengan Khilafah Uthmaniyah. Menyedari bahawa Sepanyol akan kembali, Khalifah menghantar Janisari (pasukan pengawal dan tentera peribadi Khalifah), kapal dan meriam sebagai sokongan. Malangnya, Sepanyol datang kembali pada 1518, mengalahkan tentera Uthmaniyah dan membunuh gabenor yang dilantik. Sebagai balasan, Khalifah menghantar Laksamana Hayreddin Barboussa. Di bawah pimpinannya, tentera Uthmaniyah terlibat dalam pertempuran melawan Sepanyol untuk pembebasan tanah kaum muslimin dengan jayanya.
Palestin: Pada tahun 1901, tokoh perbankan Yahudi Mizray Qrasow dan dua pemimpin Yahudi berpengaruh yang lain datang untuk melawat Sultan Abdul Hameed dan menawarkan kepada baginda pelunasan semua hutang yang dibuat oleh Khilafah Uthmaniyyah, membantu dalam membangunkan angkatan laut negara dan memberikan pinjaman sebanyak 35 juta Lira emas tanpa bunga untuk penbendaharaan negara sebagai pertukaran kepada membenarkan orang Yahudi untuk melawat tempat-tempat suci mereka di Palestin dan membolehkan mereka membangunkan pemukiman berhampiran Jerusalem.
Abdul Hameed bahkan menolak untuk bertemu dengan mereka. Dia berkata kepada pembantunya, “Katakanlah kepada orang-orang Yahudi yang tidak sopan itu bahawa hutang negara Uthmaniyah tidak memalukan, Perancis juga mempunyai hutang dan ini tidak memberi kesan kepadanya. Baitulmuqadis menjadi sebahagian dari tanah Islam apabila Umar Bin Alkhattab membebaskan kotanya dan aku tidak akan membawa malu sejarah kerana menjual tanah suci itu kepada orang-orang Yahudi dan mengkhianati tanggung jawab dan kepercayaan dari rakyatku. Yahudi itu boleh menyimpan wang mereka, Uthmaniyyah tidak akan bersembunyi di dalam kota yang dibina dengan wang musuh-musuh Islam. ” Dia juga menyuruh mereka supaya pergi dan jangan pernah kembali untuk bertemu dengannya lagi.
Kemudian pada tahun yang sama, pengasas gerakan Zionis, Theodor Herzl, melawat Istanbul dan cuba bertemu Abdul Hameed. Abdul Hameed menolak untuk bertemu dengannya dan ia memberitahu Ketua Majlis Menteri untuk, ”menasihati Dr Herzl supaya tidak mengambil langkah lebih lanjut dalam projeknya itu. Aku tidak boleh memberikan segenggam pun tanah itu kerana ia bukan milikku, ia milik seluruhnya umat Islam. Umat Islam telah terlibat dalam jihad kerana tanah itu dan mereka telah membasahi buminya dengan darah-darah mereka. Orang Yahudi boleh menyimpan wang mereka yang berjuta-juta itu. Jika Negara Khilafah Islam telah runtuh satu hari nanti, maka mereka boleh mengambil Palestin dengan percuma! Tetapi sementara aku masih hidup!, aku lebih suka mendorong pedang ke tubuhku daripada melihat tanah Palestin dipotong dan dilepaskan jauh dari Negara Islam. Ini adalah sesuatu yang tidak akan dibiarkan berlaku; Aku tidak akan memulakan pemotongan tubuh kita sementara kita masih hidup. “
Dari contoh di atas, jelaslah bahawa adalah tidak adil untuk membandingkan AKP dengan Khilafah Uthmaniyyah. AKP melolong dengan slogan-slogan kosong, sedangkan Khilafah Uthmaniyyah bertindak berdasarkan Kitab Allah سبحانه وتعالى dan Sunnah Rasulallah صلى الله عليه وسلم untuk membela hak umat mulia ini sehinggalah sampai saat-saat ia dihancurkan.
Sesuatu untuk difikirkan.
Apabila ditinjau rekod lalu kerajaan AKP, dengan hanya menganalisis dasar dan pencapaiannya, serta mengabaikan semua slogan-slogan, retorika kosong dan janji-janji yang dimungkirinya, kita harus bertanya apakah AKP benar-benar berbeza dari penguasa-penguasa umat Islam yang lain? Apakah ia benar-benar melakukan sesuatu untuk membantu saudara-saudara kita di Palestin, Iraq, Afghanistan dan di tempat lain? Sekurang-kurangnya, telahkah ia memutuskan semua hubungan dengan negara-negara yang menduduki wilayah orang Islam? Berapa lama lagi umat Islam di Turki perlu menunggu sehingga mereka melihat perubahan yang sebenar?
Hanya melalui pembentukan kembali Khilafah ar Rashidah pada kaedah Nabi صلى الله عليه وسلم sahajalah pendudukan asing yang merosakkan itu dapat dihapuskan.
Semoga Allah (swt) memberi kita kekuatan untuk mengubah situasi saat ini kepada yang menyenangkanNya dan dengan cara sebagaimana yang telah Dia perintahkan.
“Imam adalah perisai dari belakangnya kaum muslimin berperang dan melindungi diri mereka. Jika Imam memerintahkan kepada takwa terhadap Allah dan hidayah, dia akan memperolehi pahala yang besar, jika dia memerintahkan kepada yang lain daripada ini dia akan menanggung beban kerananya.” [HR Muslim]
Dipetik dari http://fikru1mustanir.wordpress.com/
Terjemahan dari www.khilafah.com
Saturday, December 25, 2010
FEDERALISME ITU SISTEM KUFUR
Membaca Harakahdaily, membawa saya kepada youtube http://www.youtube.com/watch?v=NNb6edAPOW8 . Ucapan Nasrudin Mat Isa dalam Konvensyen Pakatan Rakyat, secara terus terang mempertahankan semangat Federalisme. Federalisme itu adalah sistem kufur di mana wilayah-wilayah mempunyai kekuasaan tertentu sendiri selain kekuasaan kerajaan pusat. Sebagai Naib Presiden PAS, ucapannya di Konvensyen tersebut boleh dikira pandangan rasmi. Jelas, PAS bercakap hendak menegakkan Negara Islam, tetapi demi Allah ini adalah sistem Kufur. Inilah pembohongan kepada umat.
Friday, December 24, 2010
Setenang Air di Tangki
Dari Yong Peng, Batu Pahat melalui jalan ke Segamat adalah perjalanan yang memang membosankan. Memang tiada yang menarik sepanjang laluan ini, kecuali kelapa sawit, jalan masuk ke Felda-felda, perkampungan Cina dan Pekan-pekan kecil seperti Chaah dan Labis. Jika sesuatu yang menimbulkan kelucuan adalah di sempadan Yong Peng-Segamat ada tempat bernama Desa Bertemu Jodoh. Jalannya hanya 2 lorong, agak bengkang bengkok dan beralun dilambatkan dengan lori-lori yang dipandu perlahan. Di kala malam pula tidak banyak lampu jalan, kegelapan membuatkan pemanduan memenatkan dan dirasakan lama. Tetapi inilah jalan terdekat ke Pantai Timur jika anda dari Selatan. Segamat boleh dikatakan daerah yang agak ketinggalan di negeri Johor dari segi pembangunan.
Kira-kira 13Km dari Bandar Segamat menghala ke Labis, terdapat Pekan Tenang,atau biasa disebut Tenang Stesen. Apa yang saya perasan di sana adalah Stesen Timbang JPJ, deretan kedai dan Masjid di tepi jalan. Bagi mereka yang ke Pantai Timur, ia mungkin masjid yang biasa disinggahi. Masjid yang agak luas dan mempunyai rekabentuk yang agak menarik, terletak agak tinggi ditepi jalan. Dalam sebuah seminar Jabatan Alam Sekitar, saya pernah bertemu dengan seorang Pengurus Kilang Sawit yang mengatakan kilangnya di Tenang.
Tetapi kematian ADUN Tenang, mungkin akan menyebab Tenang tidak berapa tenang buat sementara waktu. Sebelum ini PRK banyak berlaku di utara dan pantai timur semenanjung, di mana tempat-tempat yang berlaku pertembungan hebat antara BN dan PR. Ramai juga orang Johor yang tertunggu-tunggu bila pula akan berlaku PRK di sini. DUN Tenang bukanlah kawasan yang menggambarkan keadaan di Johor, ia sekadar kawasan yang tidak berapa dikenali di Peta Negeri. Masyarakatnya adalah masyarakat kampung dan Felda. Cuma pastinya kita tertanya-tanya sejauh manakah gelombang PR dah merebak ke Johor, kubu kuat BN. Pada telahan saya sendiri, tidak pelik jika beberapa kawasan yang akan jatuh kepada PR pada PRU akan datang. Tetapi andai kata BN tewas di Tenang pada PRK ini, mereka sewajarnya dikejarkan ke ICU secepat mungkin dan berharap sembuh sebelum PRU menjelang. Apa pun, keputusannya 30 Januari nanti.
Kira-kira 13Km dari Bandar Segamat menghala ke Labis, terdapat Pekan Tenang,atau biasa disebut Tenang Stesen. Apa yang saya perasan di sana adalah Stesen Timbang JPJ, deretan kedai dan Masjid di tepi jalan. Bagi mereka yang ke Pantai Timur, ia mungkin masjid yang biasa disinggahi. Masjid yang agak luas dan mempunyai rekabentuk yang agak menarik, terletak agak tinggi ditepi jalan. Dalam sebuah seminar Jabatan Alam Sekitar, saya pernah bertemu dengan seorang Pengurus Kilang Sawit yang mengatakan kilangnya di Tenang.
Tetapi kematian ADUN Tenang, mungkin akan menyebab Tenang tidak berapa tenang buat sementara waktu. Sebelum ini PRK banyak berlaku di utara dan pantai timur semenanjung, di mana tempat-tempat yang berlaku pertembungan hebat antara BN dan PR. Ramai juga orang Johor yang tertunggu-tunggu bila pula akan berlaku PRK di sini. DUN Tenang bukanlah kawasan yang menggambarkan keadaan di Johor, ia sekadar kawasan yang tidak berapa dikenali di Peta Negeri. Masyarakatnya adalah masyarakat kampung dan Felda. Cuma pastinya kita tertanya-tanya sejauh manakah gelombang PR dah merebak ke Johor, kubu kuat BN. Pada telahan saya sendiri, tidak pelik jika beberapa kawasan yang akan jatuh kepada PR pada PRU akan datang. Tetapi andai kata BN tewas di Tenang pada PRK ini, mereka sewajarnya dikejarkan ke ICU secepat mungkin dan berharap sembuh sebelum PRU menjelang. Apa pun, keputusannya 30 Januari nanti.
Thursday, December 23, 2010
SYIAH SESAT?
Pada Siri Seminar Jelajah Malaysia 2010 anjuran Hizbut Tahrir Malaysia (HTM)di Kompleks PKNS, Bandar Baru Bangi pada Ahad lalu,seorang hadirin mengajukan soalan tentang pandangan HIzbut Tahrir tentang Syiah. Soalan tersebut tiada kena mengena dengan topik yang dibincangkan. Mungkin saudara yang bertanya tersebut ingin mengetahui pandangan Hizbut Tahrir memandangkan yang menyampai seminar tersebut antaranya Presiden HTM, Ust Abdul Hakim Othman. Ust Hakim menjelaskan, bahawa Hizbut Tahrir tidak menerima pembahagian umat Islam kepada sunni dan syiah. HT memandang umat Islam sebagai Islam, selagi aqidah mereka adalah benar. Jika ada penyelewengan aqidah dalam aliran syiah, maka mereka itulah yang tergelincir. Begitu juga dengan Sunni.
Wednesday, December 22, 2010
PENYELEWENGAN MAKNA PERDANA MENTERI
Membaca penulisan Ust Nasrudin Tantawi di blognya yang menyamakan hukum Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri dengan Wazir Tafwidh dan Wazir Tanfidz, saya agak terkejut. http://episodeperjuangan.blogspot.com/2010/12/pm-dan-tpm-menurut-perspektif-islam.html
Kedua jawatan Wazir Tafwidh dan Wazir Tanfidz adalah merupakan aqad wikalah yang diserahkan oleh Khalifah. Khalifah pula mendapat kuasa yang sah di sisi syara' melalui bai'at. Sedangkan, Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri adalah aqad pekerjaan yang dipilih dari parti yang memenangi pilihanraya. Skop kuasa kementerian sama sekali berbeza dengan bidang kuasa Wazir yang mendapat kuasa secara wikalah. Ia sama sekali berbeza. Ini jelas adalah penyelewengan hukum syara' yang wajar diperbetul, ia sungguh mendukacitakan.
Kedua jawatan Wazir Tafwidh dan Wazir Tanfidz adalah merupakan aqad wikalah yang diserahkan oleh Khalifah. Khalifah pula mendapat kuasa yang sah di sisi syara' melalui bai'at. Sedangkan, Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri adalah aqad pekerjaan yang dipilih dari parti yang memenangi pilihanraya. Skop kuasa kementerian sama sekali berbeza dengan bidang kuasa Wazir yang mendapat kuasa secara wikalah. Ia sama sekali berbeza. Ini jelas adalah penyelewengan hukum syara' yang wajar diperbetul, ia sungguh mendukacitakan.
Tuesday, December 21, 2010
DAP TERIMA NEGARA ISLAM?
Di Konvensyen Pakatan Rakyat yang ke 2, Karpal Singh menegaskan bahawa DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan akan mempertahankan perlembagaan dan segala peruntukan yang terkandung dalamnya. Peguam veteran itu menasihatkan PAS supaya jangan berulangkali mengatakan bahawa perlembagaan membolehkan penubuhan sebuah negara Islam, dan nasihatnya itu diterima baik oleh baik oleh sebahagian besar hadirin Melayu-Muslim di konvensyen tersebut. Beliau menasihatkan PAS supaya mempertahankan hak bukan Melayu untuk kebebasan beragama sepertimana parti itu membela Islam sebagai agama rasmi negara di bawah perlembagaan. (http://www.malaysiakini.com/news/151220 )
Jelas, pemimpin DAP itu menyatakan pendirian bahawa beliau menerima perlembagaan secular dengan mengekal Islam sebagai agama rasmi sebagaimana hari ini. Malah, beliau mengingatkan PAS agar tidak membangkitkan soal Negara Islam kerana itu bertentangan dengan perlembagaan. Tetapi kita boleh lihat kenyataan PAS baik melalui lidah rasmi mahupun pemimpinnya, yang seolah membuta tuli kenyataan pemimpin sekular DAP itu.
Penegasan Karpal Singh bahawa DAP menerima Islam sebagai agama rasmi Malaysia dan sedia berbincang dengan PAS berhubung isu negara Islam, dilihat membuka satu episod baru, muafakat dalam Pakatan Rakyat. Sebelum ini, biarpun duduk sebumbung dibawah payung Pakatan Rakyat, isu negara Islam antara yang dilihat masih menjadi tembok pemisah antara PAS-DAP. Ketika dihubungi Harakahdaily hari ini, Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang berkata, PAS mengalu-alukan keterbukaan DAP itu dan melihat ianya satu perkembangan sangat positif dalam Pakatan Rakyat. "Kita sangat alu-alukan kenyataan positif sebegini. Kesediaan untuk berbincang isu negara Islam ini adalah satu anjakan pemikiran besar oleh tokoh DAP itu," katanya. (http://www.harakahdaily.net/v2/index.php?option=com_content&view=article&id=29931:negara-islam-karpal-tutup-mulut-umno&catid=1:utama&Itemid=50 )
Jika kita teliti, Karpal secara terus terang menyatakan pendirian DAP:
1) Menerima Islam sebagai Agama Rasmi
2) Mempertahankan perlembagaan persekutuan (yang sekular) dan peruntukan di dalamnya
3) Menasihatkan Pas jangan menyatakan tentang Negara Islam kerana ia bertentangan dengan perlembagaan persekutuan
4) Mahu perundingan tentang isu Negara Islam ini diadakan secepat mungkin.
Reaksi Pas pula:
1) TG Nik Aziz ketika ditemuramah TheMalaysianInsider mengucapkan terima kasih kepada Karpal.Tuan Ibrahim Tuan Man pula menganggap ia sebagai suatu yang positif. Susulan dari Konvensyen itu, ketua penerangan PAS ust Idris Ahmad , lebih memfokuskan kepada 100 hari untuk PR berkuasa seperti dalam Buku Jingga yang dilancarkan dan berdiam diri dengan kenyataan Karpal.
2) Lidah rasmi PAS, Harakahdaily mengeluarkan kenyataaan bahawa ahli PAS lega dengan kenyaataan tersebut dan malah kenyataan itu menutup mulut UMNO serta merupakan episod baru muafakat dalam Pakatan Rakyat.
DAP bukanlah memberi kenyataan baru tentang pendirian mereka tentang negara Islam. Malah baru saja Karpal menyatakan penolakan mereka terhadap hudud. Tetapi yang peliknya kenyataan tersebut dianggap TG Nik Aziz sebagai pandangan peribadi. DAP sememangnya dari dulu menerima Islam sebagai agama rasmi sebagai mana dalam peruntukan perlembagaan sekular. Malah ketika Dr Mahathir menyatakan Malaysia adalah negara Islam, Karpal pernah mencabar beliau untuk mewartakannya secara perundangan. Sekarang ketika PAS sanggup meredamkan cita-cita negara Islam- jarang sekali PAS bercakap tentang Negara Islam sekarang- DAP menegaskan pendirian ideologi mereka. Mereka menerima Islam sebagai agama Rasmi tetapi menolak Negara Islam. Mungkin mereka belajar dari kehilangan sokongan dari pengundi Cina satu masa dulu. Kita boleh lihat, DAP dengan kekuatan jatidiri sekularnya mempertahankan prinsip mereka, sedangkan PAS yang mendakwa memperjuangkan Islam semakin sayup menyuarakan tentang negara Islam. Apa yang biasa kita dengar sekarang, adalah cita-cita untuk menawan Putrajaya bersama Pakatan Rakyat. Malah Ketua Pemuda PAS dalam blognya dalam satu masa dulu pernah bertanya kepada pemimpin utama PAS tentang bentuk negara yang akan dibentuk dan mereka masih tidak tahu, yang penting BN perlu ditumbangkan.
Ini adalah penyimpangan dalam minhaj dakwah. Kerana yang perlu didakwahkan kepada umat adalah Islam bukan kekuasaan. Nabi melakukan thabun nusrah, menemui bani Tsaqif, bani Kindah, Bani Amir Bin Sha’shaah, hingga akhirnya pemimpin dari Yathrib sanggup menyerahkan kekuasaan kepada baginda. (Rujuk Sirah Ibnu Hisham). Ada Bani yang sanggup tetapi dengan syarat yang tidak selari dengan hukum, ditolak oleh baginda, sebagaimana syarat yang diletakkan DAP untuk bekerjasa. Sebagai parti yang dibangun oleh aqidah dan asas Islam, tidak sewajartnya PAS berdiam diri dan malah meneruskan kerjasama ini. Sepatutnya PAS bangkit menegaskan pendirian bahawa Islam adalah matlamat mereka dan negara Islam adalah method yang terutama yang mereka tidak akan berkompromi. Usahlah cuba berdolak dalik melihat kekufuran yang diperjuangkan rakan seperjuangan dalam PR.
Imam at Tirmidzi meriwayatkan dari Adi bin Hatim berkata: Aku mendatangi nabi Shallallahu saw dan di leherku ada salib emas, beliau bersabda: "Hai Adi, buanglah berhala itu darimu." Dan aku mendengar beliau membaca dalam surat Al Baraa`ah: Mereka menjadikan orang-orang alimnya dan rahib-rahib mereka sebagai Tuhan selain Allah.' (At Taubah: 31) beliau bersabda: "Ingat, sesungguhnya mereka tidak menyembah mereka tapi bila mereka menghalalkan sesuatu, mereka menghalalkannya dan bila mengharamkan sesuatu, mereka mengharamkannya."
Friday, December 10, 2010
WIKILEAKS
Pendedahan maklumat yang dibuat WikiLeaks merupakan suatu yang serius buat pentadbiran Amerika Syarikat. Di dalam Islam , secara umum menggodam adalah suatu yang haram, ia adalah suatu pencerobohan tanpa hak. Saya tidak tahu apakah peruntukan undang-undang bagi menggodam di negara-negara sekular hari ini. Tetapi di dalam amalan kapitalisme hari ini, pelbagai pihak saling menggodam satu sama lain, dan malah US adalah penggodam terbanyak. Banyak pihak yang menentang penangkapan pengasas WikiLeaks, Julian Assange. Sekumpulan peguam juga menyatakan, ia adalah pencabulan hak asasi manusia. Penggodam yang berasal dari Australia ini, ditangkap di Britain tetapi dengan tuduhan jenayah seks, suatu yang tiada kena mengena dengan aktiviti menggodam dan WikiLeaks.
Pendedahan fail-fail sulit kedutaaan, perang di Iraq dan Afghanistan ini dikaitkan dengan sokongan Russia. Bagi saya, apa yang lebih menarik untuk diperhatikan berkenaan perkara ini adalah perseteruan antara blok negara Eropah. Perseteruan antara dua pengembang ideologi ini merupakan suatu yang maklum. Russia walaupun dalam keadaan lemah masih lagi cuba menyaingi US. Mengamati perkembangan politik dunia, mungkin Rusia negara Harbi yang boleh ditunda berbanding US sekiranya khilafah tertegak. Apa pun, politik itu seni segala kemungkinan.
Tuesday, December 7, 2010
HIJRAH DAN NEGARA ISLAM : RENTETAN DAKWAH DAN THALABUN NUSRAH
Hijrah adalah suatu proses mencabar dan kritikal yang membawa kepada penegakan Negara Islam di Madinah. Jika kita memahami perjalanan dakwah Rasulullah secara jernih dan mendalam, kita akan dapati ia adalah keberhasilan usaha-usaha sebelum hijrah tersebut.
Gambarajah di atas, menunjukkan konsekuensi dari hijrah adalah penegakan negara Islam Madinah. Baiat aqabah 2 membawa kepada berlakunya hijrah. Baiat aqabah kedua pula terjadi hasil penerimaan penduduk Madinah terhadap dakwah yang disampaikan oleh Mus'ab bin Umair. Mus'ab mendapat peluang dakwah yang terbuka luas di Madinah, hasil bantuan pemimpin Madinah, iaitu As'ad bin Zurarah. As'ad adalah antara 12 orang yang masuk Islam dan terlibat dalam baiat Aqabah yang pertama. As'ad sebagai pemimpin yang dihormati di Madinah, membuka peluang dakwah kepada Mus'ab. Malah sebahagian dari pemimpin Madinah yang lain adalah kerabat kepada As'ad sendiri. Pemimpin-pemimpin Madinah yang lain seperti Usaid bin Hidhir dan dan Saad bin Muadz yang pada mulanya sangat marah, tetapi dapat ditenangkan oleh As'ad. Dengan pengaruh As'ad, mereka bersedia mendengar penjelasan Mus'ab yang membawa kepada berimannya mereka, walhal sebelumnya mereka datang dengan niat untuk membunuh Mus'ab. Dengan kapasiti mereka sebagai pemimpin, dalam tempoh yang singkat rakyat dalam kekuasaan mereka beriman.
Meneliti proses dari dari Baiat Aqabah 1, dakwah Mus'ab di madinah dan baiat aqabah 2, ini adalah proses yang disebut sebagai thalabun nusrah. Hasilnya, adalah kesediaan Madinah untuk diterapkan hukum Islam yang membawa kepada hijrah para sahabat diikuti Nabi dan Abu Bakar ke sana. Objektif dari thalabun nusrah adalah untuk melindungi dakwah dan juga mendapat dokongan kekuasaan. Bukan sekali atau 2 kali Nabi melakukan thalabun nusrah. Ada pandangan yang yang menyatakan, hampir 30 usaha yang dilakukan Rasulullah. Merujuk catitan Ibnu Hisham dan Ibnu Ishak dalam sirah Ibnu Hisham, berikut antara usaha Thalabun Nusrah yang diusahakan rasul.
1)Bani Kindah
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka tetapi mereka tidak memberi sebarang respon.
2)Bani Abdullah (sebuah kabilah dari Bani Kalb)
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka, tetapi mereka tidak menerima tawaran tersebut.
3) Bani Hanifah
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka, tetapi ditolak dengan sangat buruk.
4) Bani Amir bin Sha’sha’ah
- Rasulullah mendatangi bani Amir bin Sha’sha’ah ketika musim Haji.
- Salah seorang dari mereka, Biharah bin Firas, berkata, “ Demi Allah, andai aku mengambil pemuda dari orang Quraisy ini, aku pasti ditelan orang-orang Arab.
- Sekiranya mereka menyokong rasul, mereka mahu kekuasaan diserahkan kepada mereka. Ini ditolak rasul.
- Mereka memahami, ini adalah urusan kekuasaan dan melibat sesuatu yang besar dalam politik jazirah Arab.
5) Suwaid bin Shamit
- Beliau menerima tawaran Rasul tetapi dibunuh apabila balik ke Madinah.
6) Suku Khazraj dari Yathrib yang membawa kepada baiat aqabah dan kejayaan penegakan negara Islam.
Perlu kita fahami, bahawa thalabun nusrah adalah kesinambungan dari usaha dakwah peringkat awal rasul- membina aqidah, membetulkan pemikiran dan perjuangan politik - yang mana ia adalah jalan yang ditunjukkan rasul untuk mendapat kekuasaan. Sewajarnya tidak timbul persoalan mendapatkan kekuasaan tanpa terlibat dengan demokrasi. Cukuplah apa yang telah ditunjukkan Rasul kepada kita.
Salam Maal Hijrah.
Gambarajah di atas, menunjukkan konsekuensi dari hijrah adalah penegakan negara Islam Madinah. Baiat aqabah 2 membawa kepada berlakunya hijrah. Baiat aqabah kedua pula terjadi hasil penerimaan penduduk Madinah terhadap dakwah yang disampaikan oleh Mus'ab bin Umair. Mus'ab mendapat peluang dakwah yang terbuka luas di Madinah, hasil bantuan pemimpin Madinah, iaitu As'ad bin Zurarah. As'ad adalah antara 12 orang yang masuk Islam dan terlibat dalam baiat Aqabah yang pertama. As'ad sebagai pemimpin yang dihormati di Madinah, membuka peluang dakwah kepada Mus'ab. Malah sebahagian dari pemimpin Madinah yang lain adalah kerabat kepada As'ad sendiri. Pemimpin-pemimpin Madinah yang lain seperti Usaid bin Hidhir dan dan Saad bin Muadz yang pada mulanya sangat marah, tetapi dapat ditenangkan oleh As'ad. Dengan pengaruh As'ad, mereka bersedia mendengar penjelasan Mus'ab yang membawa kepada berimannya mereka, walhal sebelumnya mereka datang dengan niat untuk membunuh Mus'ab. Dengan kapasiti mereka sebagai pemimpin, dalam tempoh yang singkat rakyat dalam kekuasaan mereka beriman.
Meneliti proses dari dari Baiat Aqabah 1, dakwah Mus'ab di madinah dan baiat aqabah 2, ini adalah proses yang disebut sebagai thalabun nusrah. Hasilnya, adalah kesediaan Madinah untuk diterapkan hukum Islam yang membawa kepada hijrah para sahabat diikuti Nabi dan Abu Bakar ke sana. Objektif dari thalabun nusrah adalah untuk melindungi dakwah dan juga mendapat dokongan kekuasaan. Bukan sekali atau 2 kali Nabi melakukan thalabun nusrah. Ada pandangan yang yang menyatakan, hampir 30 usaha yang dilakukan Rasulullah. Merujuk catitan Ibnu Hisham dan Ibnu Ishak dalam sirah Ibnu Hisham, berikut antara usaha Thalabun Nusrah yang diusahakan rasul.
1)Bani Kindah
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka tetapi mereka tidak memberi sebarang respon.
2)Bani Abdullah (sebuah kabilah dari Bani Kalb)
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka, tetapi mereka tidak menerima tawaran tersebut.
3) Bani Hanifah
- Rasulullah pergi ke pemukiman mereka, tetapi ditolak dengan sangat buruk.
4) Bani Amir bin Sha’sha’ah
- Rasulullah mendatangi bani Amir bin Sha’sha’ah ketika musim Haji.
- Salah seorang dari mereka, Biharah bin Firas, berkata, “ Demi Allah, andai aku mengambil pemuda dari orang Quraisy ini, aku pasti ditelan orang-orang Arab.
- Sekiranya mereka menyokong rasul, mereka mahu kekuasaan diserahkan kepada mereka. Ini ditolak rasul.
- Mereka memahami, ini adalah urusan kekuasaan dan melibat sesuatu yang besar dalam politik jazirah Arab.
5) Suwaid bin Shamit
- Beliau menerima tawaran Rasul tetapi dibunuh apabila balik ke Madinah.
6) Suku Khazraj dari Yathrib yang membawa kepada baiat aqabah dan kejayaan penegakan negara Islam.
Perlu kita fahami, bahawa thalabun nusrah adalah kesinambungan dari usaha dakwah peringkat awal rasul- membina aqidah, membetulkan pemikiran dan perjuangan politik - yang mana ia adalah jalan yang ditunjukkan rasul untuk mendapat kekuasaan. Sewajarnya tidak timbul persoalan mendapatkan kekuasaan tanpa terlibat dengan demokrasi. Cukuplah apa yang telah ditunjukkan Rasul kepada kita.
Salam Maal Hijrah.