Monday, October 29, 2012

Nota Ringkas : Pilihanraya Presiden US

- Obama (Democrat) vs Romney (Republican)
- Democrat : liberal, kuat di negeri seperti california, miami, new york, masschusets
- Republican : konservatif, kuat di negeri2 selatan spt texas, alabama, utah. Golongan kristian dan yahudi
- kempen pilihanraya Obama: naikkan  cukai, turunkan belanja tentera, tumpuan kepada Asia (Dunia Arab), ketatkan polisi perdagangan untuk China. Ancaman terbesar: jaringan pengganas (baca: Islam).
- kempen pilhanraya Romney : turunkan cukai, naikkan belanja tentera, baiki hubungan Perancis, Britain EU, bersabahabat dengan China. Ancaman terbesar: nuklear Iran.
- Pendirian terhadap Israel : kedua2nya sependapat Israel adalah sahabat paling baik. US akan melakukan apa saja untuk menjaga keselamatan Israel dan tidak akan membenarkan mana-mana negara mengancam kestabilan Israel.
Implikasi:
- Baik Obama kekal atau Romney menang, dasar luar Amerika untuk kekal sebagai negara superpower tidak akan berubah. Walaupun Democrat lebih kedepan dengan idea-idea social movement, seperti moderate Islam, pendemokrasian Arab dsbnya, ketenteraan tetap paling utama. Begitu sebaliknya Republican.
Siapa sebenarnya yang berpengaruh menentukan dasar luar US?
- Golongan kanan, neo conservative
- Golongan inilah yang mempengaruhi dasar luar US baik Democrat atau Republican berkuasa.
- Golongan ini terdiri dari golongan ahli politik antaranya Henry M Jackson (Democrat),  Dick Cheney (Republican); Pentadbir spt Wolfowitz, Condoleeza Rice, Cohen, Perle. Ahli Akademik spt Kagan, Bernard Lewis, pemilik modal dan journalis.

No comments: