Malaysiakini
Ahli parlimen Kubang Kerian mengemukakan usul tergempar bagi menangguhkan sidang Dewan Rakyat yang akan bersambung Isnin depan bagi membincangkan isu tarikh Aidil Adha yang berbeza dua hari dengan tarikh dan masa wukuf di Arab Saudi.
Dalam usul kepada speaker dewan Tan Sri Pandikar Amin Mulia, Salahuddin Ayub berkata sambutan Aidil Adha di negara ini semalam "sangat pelik, menimbulkan banyak keraguan, kekeliruan dan masalah kepada umat Islam di negara ini".
"Perbezaan dua hari sambutan Aidiladha di negara ini yang diambil kira daripada tarikh dan masa wukuf di Arafah yang jatuh pada hari Isnin, 15 November adalah jelas tidak munasabah walaupun dapat kita fahami perbezaan waktu peredaran matahari yang hanya berbeza lebih kurang lima jam di antara Malaysia dan Arab Saudi," katanya.
Naib presiden PAS itu berpendapat, perbezaan tarikh itu turut mengelirukan penentuan hari Tashrik - tiga hari selepas Aidil Adha yang ditetapkan untuk menyembelih korban - di negara ini.
Salahudin juga mempersoal bagaimana pihak pengurusan agama Islam di bawah Jabatan Perdana Menteri mengurus tadbir isu tersebut.
"Apakah hujah dan alasan yang diberikan kepada pihak yang bertanggungjawab sebelum pengisytiharan tentang tarikh hari raya Aidil Adha dibuat?
"Adakah tidak ada pengurusan, penyelarasan dan perbincangan dibuat untuk menyelesaikan perkara yang sekecil dan semudah ini?" soalnya.
Beliau berpandangan dalam era kecanggihan teknologi komunikasi kini tiada alasan perkara itu tidak dapat diselesaikan.
"Memandangkan perkara ini adalah satu isu yang serius, saya mengambil tanggung jawab untuk Dewan Yang Mulia ini membincangkan isu dan meminta pihak Jabatan Perdana Menteri memberikan jawapan dan penjelasan agar perkara seperti ini tidak akan berulang lagi pada masa akan datang," katanya.
Friday, November 19, 2010
Monday, November 15, 2010
BERPUASA PADA HARI RAYA & BERAYA DI HARI TASYRIQ; APA DAH JADI NI?
Kota Bahru; Isnin 15 Nov 2010
Hari ini para jamaah haji akan mengerjakan wuquf di Arafah. Bagi kita yang tidak mengerjakan haji disunat berpuasa atau biasa disebut shamul arafah (puasa hari Arafah).
“Sesungguhnya Rasulullah SAW telah melarang (jamaah haji) berpuasa pada Hari Arafah, di Arafah” (HR. Abu Dawud, An Nasa’i dan Ibnu Khuzaimah dalam Shahihnya, Lihat Imam Syaukani, Nailul Authar).
Berdasarkan hadits itu, Imam Asy-Syafi’i berkata, “Disunnahkan berpuasa pada Hari Arafah (tanggal 9 Dhulhijjah) bagi mereka yang bukan jamaah haji.”
Usai solat Suboh tadi imam mengingatkan para jamaah adalah disunatkan untuk berpuasa pada hari ini. Timbul pelbagai kekeliruan dari kalangan jamaah. Ada yang menyangka esok (Selasa) wuquf di Arafah kerana (mengikut Malaysia) hari raya pada hari Rabu. Ada juga yang keliru bilakah sepatutnya Puasa Arafah, Isnin atau Selasa, kerana jamaah Haji di Makkah menyambut Eidul Adha pada Selasa sedangkan Malaysia hari Rabu. Ada juga yang mengutarakan, di televisyen ada ustaz yang mengajar boleh berpuasa Arafah di kedua-dua hari (Isnin dan Selasa). Ada Mufti pula yang mengeluarkan fatwa berpuasa pada hari Selasa. Imam tadi yang dalam keadaan serba salah menjawab, ” dari apa yang saya belajar, sepatutnya ikut hari wuquf di Arafah” lantas beliau membubarkan majlis.
BELENGGU PEMIKIRAN DAN SEMPADAN POLITIK
Pembahasan penetapan tarikh hari raya adalah pembahasan fiqh asas yang difahami ramai ilmuan Islam. Tetapi apabila ia melibatkan permasalahan politik iaitu penetapan oleh pemerintah, ramai dari mereka yang sekadar akur dan tidak bersuara, mungkin juga bingung. Sebagai contoh, si Imam tadi walaupun tahu sepatutnya berhari raya qurban esok (Selasa) tetapi saban tahun beliau mengimamkan solat raya bersandarkan penetapan pemerintah sekular dan bukannya ilmu kitab-kitab muktabar semasa beliau bertalaqqi di Pakistan suatu masa dulu.
Beberapa kali saya berbahas dengan ustaz-ustaz dan aktivis gerakan Islam dalam hal ini. Ramai dari mereka yang mengetahui perkara ini, tetapi sekadar menyandarkan kepada penetapan pemerintah masing-masing dan tidak kurang juga yang mengaggap perkara ini tidak perlu dipermasalahkan. Oleh itu dari pemerhatian saya, yang membelenggu para ustaz dan ulama’ di Malaysia dari menjelaskan masalah ini adalah mereka tidak sanggup menghadapi persoalan dan ketidaksenangan dari umat, tekanan dari pihak berkuasa agama mahupun dari pemerintah. Dalam masa yang sama mereka dibelenggu assobiyah yang merantai pemikiran mereka dalam kepompong wathoniyah negara bangsa sehingga mereka tidak melihat kesatuan umat Islam dalam sebuah daulah Islamiah sebagai suatu yang amat mendesak. Maka berterusanlah bid’ah sesat berpuasa pada hari raya Qurban (10 Zulhijjah) dan berhari raya pada hari tasyriq.
MEMAHAMI HUKUM PENETAPAN HARI RAYA QURBAN
Kewajipan umat Islam menyambut hari raya pada hari yang sama bagi seluruh kesatuan umat, baik hari raya puasa mahupun qurban, adalah suatu yang sebenarnya jelas diterangkan oleh para fuqaha. Walau bagaimana pun, pembahasan fiqh antara keduanya ada perbezaan. Dalam penulisan ringkas ini, saya hanya menyentuh berkenaan penetapan tarikh hari raya Qurban.
Dari af’al rasul, para sahabat, tabien dan tabiut tabien hingga kesemua ulama mazhab tiada berkhilaf bahawa Eidul Adha adalah hari selepas wuquf.
Hadits A’isyah RA, dia berkata “Rasulullah SAW telah bersabda :
“Idul Fitri adalah hari orang-orang (kaum Muslim) berbuka. Dan Idul Adha adalah hari orang-orang menyembelih kurban.” (HR. At-Tirmidzi )
Seluruh ulama’ mazhab sepakat bahawa penetapan Hari Raya Qurban adalah berdasarkan ru’yat penduduk Makkah dan ia berlaku bagi umat Islam di seluruh dunia. Fakta ini diriwayatkan secara mutawatir dari zaman Rasulullah, para sahabat, khalifah rasyidin, dan khalifah-khalifah seterusnya. Ia adalah suatu yang ma’lumun min addini bidh dharurah.
Sesungguhnya Amir (Wali) Makkah pernah berkhutbah :
“Rasulullah SAW mengamanatkan kepada kami untuk melaksanakan manasik haji berdasarkan ru’yat. Jika kami tidak berhasil meru’yat tetapi ada dua saksi adil yang berhasil meru’yat, maka kami melaksanakan manasik haji berdasarkan kesaksian keduanya.” (HR Abu Dawud dan Ad-Daruquthni . Imam Ad-Daruquthni berkata,’Ini isnadnya bersambung [muttashil] dan shahih.’ Lihat Imam Syaukani, Nailul Authar)
Hadith ini dengan jelas menunjukkan bahawa penetapan 1 Zulhijjah - yang melibatkan tarikh perlaksanaan manasiq haji seperti wuquf, thawaf ifadhah,bermalam di Muzdalifah dan melempar jumrah - wajib ditetapkan oleh ru’yat penduduk Makkah, bukan Baitul Maqdis, Iraq, Yaman apatah lagi Malaysia. Walaupun setelah kehancuran khilafah, tarikh hari raya Qurban masih lagi bersandarkan Ru’yatul Hilal Hijaz meskipun pemeritahan Saud itu adalah pemerintah yang bathil. Oleh itu, seluruh umat Islam di dunia termasuk Malaysia wajib berhari raya pada yaumun nahr dan bukan keesokannnya pada hari tasyriq.
BERPUASA DI HARI RAYA DAN BERAYA DI HARI TASYRIQ ADALAH BID’AAH MUNKAR YANG SESAT
Apa yang dilakukan oleh pemerintah Malaysia (begitu juga Indonesia) adalah satu bid’ah yang sesat lagi menyesatkan. Para ulama’ kerajaan tidak lain sekadar menjadi alat untuk menghalalkan kesesatan ini. Para ilmuan yang berdiam diri sekadar membiar terjadinya malapetakan dalam syariat Islam.
Tetapi wahai umat bangkit dan sedarlah bahawa, kita wajib beramal dengan hukum Islam. Hari ini bukan perkara sebesar pemerintahan, tetapi dalam pengamalan hari kebesaran islam turut juga diselewengkan oleh pemerintah sekular. Janganlah kita terpedaya dan mengikut hasutan syaithan-syaithan ini kerana mereka tidak akan mampu menyelematkan kita di yaumil mahsyar kelak kecuali mengheret kita ke neraka jahannam.
Mereka adalah pemerintah yang berhukum dengan hukum kufur dan ulama’ yang mencari kesenangan dunia. Saya yang jahil ini jika tidak disedarkan Hizbut Tahrir, mungkin masih lagi terkeliru dalam perkara ini. Oleh itu dikesempatan kecil ini, saya menyeru para pembaca untuk kita sama-sama kembali kepada hukum Islam yang murni dalam perkara Hari Raya Haji ini. Sama-sama juga kita berjuang mengembalikan kehidupan Islam dengan berusaha menegakkan kembali Khilafah dengan mengikut minhaj kenabian. Semoga inilah Hari Raya Qurban yang terakhir kita menyambutnya dengan perpecahan dan diseliputi bid’ah munkar. Semoga akan datang, kita bersama menyambutnya pada satu tarikh dibawah satu khilafah Islam.
SELAMAT MENYAMBUT EIDUL ADHA!
Hari ini para jamaah haji akan mengerjakan wuquf di Arafah. Bagi kita yang tidak mengerjakan haji disunat berpuasa atau biasa disebut shamul arafah (puasa hari Arafah).
“Sesungguhnya Rasulullah SAW telah melarang (jamaah haji) berpuasa pada Hari Arafah, di Arafah” (HR. Abu Dawud, An Nasa’i dan Ibnu Khuzaimah dalam Shahihnya, Lihat Imam Syaukani, Nailul Authar).
Berdasarkan hadits itu, Imam Asy-Syafi’i berkata, “Disunnahkan berpuasa pada Hari Arafah (tanggal 9 Dhulhijjah) bagi mereka yang bukan jamaah haji.”
Usai solat Suboh tadi imam mengingatkan para jamaah adalah disunatkan untuk berpuasa pada hari ini. Timbul pelbagai kekeliruan dari kalangan jamaah. Ada yang menyangka esok (Selasa) wuquf di Arafah kerana (mengikut Malaysia) hari raya pada hari Rabu. Ada juga yang keliru bilakah sepatutnya Puasa Arafah, Isnin atau Selasa, kerana jamaah Haji di Makkah menyambut Eidul Adha pada Selasa sedangkan Malaysia hari Rabu. Ada juga yang mengutarakan, di televisyen ada ustaz yang mengajar boleh berpuasa Arafah di kedua-dua hari (Isnin dan Selasa). Ada Mufti pula yang mengeluarkan fatwa berpuasa pada hari Selasa. Imam tadi yang dalam keadaan serba salah menjawab, ” dari apa yang saya belajar, sepatutnya ikut hari wuquf di Arafah” lantas beliau membubarkan majlis.
BELENGGU PEMIKIRAN DAN SEMPADAN POLITIK
Pembahasan penetapan tarikh hari raya adalah pembahasan fiqh asas yang difahami ramai ilmuan Islam. Tetapi apabila ia melibatkan permasalahan politik iaitu penetapan oleh pemerintah, ramai dari mereka yang sekadar akur dan tidak bersuara, mungkin juga bingung. Sebagai contoh, si Imam tadi walaupun tahu sepatutnya berhari raya qurban esok (Selasa) tetapi saban tahun beliau mengimamkan solat raya bersandarkan penetapan pemerintah sekular dan bukannya ilmu kitab-kitab muktabar semasa beliau bertalaqqi di Pakistan suatu masa dulu.
Beberapa kali saya berbahas dengan ustaz-ustaz dan aktivis gerakan Islam dalam hal ini. Ramai dari mereka yang mengetahui perkara ini, tetapi sekadar menyandarkan kepada penetapan pemerintah masing-masing dan tidak kurang juga yang mengaggap perkara ini tidak perlu dipermasalahkan. Oleh itu dari pemerhatian saya, yang membelenggu para ustaz dan ulama’ di Malaysia dari menjelaskan masalah ini adalah mereka tidak sanggup menghadapi persoalan dan ketidaksenangan dari umat, tekanan dari pihak berkuasa agama mahupun dari pemerintah. Dalam masa yang sama mereka dibelenggu assobiyah yang merantai pemikiran mereka dalam kepompong wathoniyah negara bangsa sehingga mereka tidak melihat kesatuan umat Islam dalam sebuah daulah Islamiah sebagai suatu yang amat mendesak. Maka berterusanlah bid’ah sesat berpuasa pada hari raya Qurban (10 Zulhijjah) dan berhari raya pada hari tasyriq.
MEMAHAMI HUKUM PENETAPAN HARI RAYA QURBAN
Kewajipan umat Islam menyambut hari raya pada hari yang sama bagi seluruh kesatuan umat, baik hari raya puasa mahupun qurban, adalah suatu yang sebenarnya jelas diterangkan oleh para fuqaha. Walau bagaimana pun, pembahasan fiqh antara keduanya ada perbezaan. Dalam penulisan ringkas ini, saya hanya menyentuh berkenaan penetapan tarikh hari raya Qurban.
Dari af’al rasul, para sahabat, tabien dan tabiut tabien hingga kesemua ulama mazhab tiada berkhilaf bahawa Eidul Adha adalah hari selepas wuquf.
Hadits A’isyah RA, dia berkata “Rasulullah SAW telah bersabda :
“Idul Fitri adalah hari orang-orang (kaum Muslim) berbuka. Dan Idul Adha adalah hari orang-orang menyembelih kurban.” (HR. At-Tirmidzi )
Seluruh ulama’ mazhab sepakat bahawa penetapan Hari Raya Qurban adalah berdasarkan ru’yat penduduk Makkah dan ia berlaku bagi umat Islam di seluruh dunia. Fakta ini diriwayatkan secara mutawatir dari zaman Rasulullah, para sahabat, khalifah rasyidin, dan khalifah-khalifah seterusnya. Ia adalah suatu yang ma’lumun min addini bidh dharurah.
Sesungguhnya Amir (Wali) Makkah pernah berkhutbah :
“Rasulullah SAW mengamanatkan kepada kami untuk melaksanakan manasik haji berdasarkan ru’yat. Jika kami tidak berhasil meru’yat tetapi ada dua saksi adil yang berhasil meru’yat, maka kami melaksanakan manasik haji berdasarkan kesaksian keduanya.” (HR Abu Dawud dan Ad-Daruquthni . Imam Ad-Daruquthni berkata,’Ini isnadnya bersambung [muttashil] dan shahih.’ Lihat Imam Syaukani, Nailul Authar)
Hadith ini dengan jelas menunjukkan bahawa penetapan 1 Zulhijjah - yang melibatkan tarikh perlaksanaan manasiq haji seperti wuquf, thawaf ifadhah,bermalam di Muzdalifah dan melempar jumrah - wajib ditetapkan oleh ru’yat penduduk Makkah, bukan Baitul Maqdis, Iraq, Yaman apatah lagi Malaysia. Walaupun setelah kehancuran khilafah, tarikh hari raya Qurban masih lagi bersandarkan Ru’yatul Hilal Hijaz meskipun pemeritahan Saud itu adalah pemerintah yang bathil. Oleh itu, seluruh umat Islam di dunia termasuk Malaysia wajib berhari raya pada yaumun nahr dan bukan keesokannnya pada hari tasyriq.
BERPUASA DI HARI RAYA DAN BERAYA DI HARI TASYRIQ ADALAH BID’AAH MUNKAR YANG SESAT
Apa yang dilakukan oleh pemerintah Malaysia (begitu juga Indonesia) adalah satu bid’ah yang sesat lagi menyesatkan. Para ulama’ kerajaan tidak lain sekadar menjadi alat untuk menghalalkan kesesatan ini. Para ilmuan yang berdiam diri sekadar membiar terjadinya malapetakan dalam syariat Islam.
Tetapi wahai umat bangkit dan sedarlah bahawa, kita wajib beramal dengan hukum Islam. Hari ini bukan perkara sebesar pemerintahan, tetapi dalam pengamalan hari kebesaran islam turut juga diselewengkan oleh pemerintah sekular. Janganlah kita terpedaya dan mengikut hasutan syaithan-syaithan ini kerana mereka tidak akan mampu menyelematkan kita di yaumil mahsyar kelak kecuali mengheret kita ke neraka jahannam.
Mereka adalah pemerintah yang berhukum dengan hukum kufur dan ulama’ yang mencari kesenangan dunia. Saya yang jahil ini jika tidak disedarkan Hizbut Tahrir, mungkin masih lagi terkeliru dalam perkara ini. Oleh itu dikesempatan kecil ini, saya menyeru para pembaca untuk kita sama-sama kembali kepada hukum Islam yang murni dalam perkara Hari Raya Haji ini. Sama-sama juga kita berjuang mengembalikan kehidupan Islam dengan berusaha menegakkan kembali Khilafah dengan mengikut minhaj kenabian. Semoga inilah Hari Raya Qurban yang terakhir kita menyambutnya dengan perpecahan dan diseliputi bid’ah munkar. Semoga akan datang, kita bersama menyambutnya pada satu tarikh dibawah satu khilafah Islam.
SELAMAT MENYAMBUT EIDUL ADHA!